Friday, February 1, 2013

Jadilah manusia yg ada sifat pertimbangan dan brfikiran rasionl

Sahabat... utk diriku dan juga dirimu...
jika ade sesuatu yg mmbuatkn diri kita kurang jelas dlm seseuatu prkara, brtanyalah supaya jelas. jika ade sesuatu yg mmbuatkn diri xselesa dan sakit hti, mnxla penjelasn dr org yg berhak utk mnjelaskn..jgn trus mnghukum dgn melulu..semua org mmpunyai hak utk brkata benar dan mmpertahankan diri.. itulah manusia, lebh prcaya pd khabar angin.. sekiranya mnusia brfikir positif dan brusaha mnjernihkan keadaan, mnjadi seorng yg penyabar, pemaaf, dan sntiasa brsangka baik, sudh tentu xkan ade prsengketaan dan salh faham yg trlalu lama. seharusnya kita mnjadi lebih dewasa dgn setiap ape yg brlaku dalm diri kita..cubalah utk brfikir dgn tenng diikuti dgn zikir supaya hti kita lebih lembut dan tabah dalm segala prkara.. trkadang mnusia jgk mngakui ksilapan diri, tp dlm wktu yg sama tdk ikhlas utk mngakui itu..itu yg mnjadikn hti tdk mrasa ketenangan. trlalu memndang dan mncari silap org sehingga trlupa utk mnilik dan mnilai diri sndiri.. seharusnya manusia itu ada rasa prtimbangn dan mmberi ruang kpd diri dan hati utk mncari Tuhan sbagai tempat prgantungn dan harapan.. diberi petunjuk dan jalan..mcari sbuah jawabn yg pasti supaya dlm hati tidak dihitami dgn kebencian dan salh sangka.. lapngkanlh dada mnerima setiap kejadian. usah meragu pd takdir Allah... tidak salh mngakui kesilapan dan meminta maaf, skalipun mgkin kita buknlh org yg brsalah...tp sbagai org yg sedr kelemahn diri sbagai hamba, dia psti tdk meragu utk mngakui silp diri walau pd pndangan org lain dia buknlh pesalh..itulh sift rndah diri. mnjadi pemaaf adalh sift yg trpuji tetapi knp ramai mnusia sukr utk mnyuburkn sifat ini dlm diri. sedangkn sifat pemaaf adalh snjata utk mmbunuh penyakit kedendaman dan kebncian.. dgn pemaaflah ia mmpu mmbina kedamaian dan kehrmonian sebuah prhubungn prsaudaraan, prsahabatn, kekeluargaan dan kemasyarakatan.. "alngkah indahnya temn, kamu menegur aku dgn ketulusn hati, kejujuran, dan kebenaran... menyatakan kesalahn aku supaya aku sedr dan mmpu brmuhasabh diri utk brusaha mmperbaiki diri..brkatalh dgn ikhlas. bukn hanya brkata-kata dgn sndiri, sedang aku tdk mngerti mksudmu.. mintalh penerangn dan penjelasan pd sesuatu yg kamu kurang mngerti utk mndapt kebenaran dan mnghindari kesalhfahamn. alngkh indhnya kamu mengerti wahai sahabat untuk saling menghormati dan saling brtolk ansur. mungkin diri ini yg salh krn tidk pndai mnjaga hati seorng sahabt, maafkanlah krn aku pn mnusia yg penuh dgn kekhilafan dan masih prlukn bimbingn.. diam bukn beerti salah, diam bukn beerti mngalah, dan diam bukn beerti mmbenarkn ape yg tdk benar..trkdang diam adalh lebih baik utk mmberi ruang dan wktu kpd diri mncari kekuatn..semoga satu saat Allah akn mmbentangkn aku dan kamu tentang sebuah kebenaran.. biarlh tkdir yg mnentukn..krn kamu sndiri yg memilih jaln ini..dan aku hnya mmpu brdoa dan ikhlskn diri atas segalanya.. aku telh mngakui kamu sebagai sahabat dan mnghormatimu sbagai sahabat aku, kamu org yg pernh hadir dan menyentuh kehidupn aku, kamu org yg prnah mmberi rasa kenyamanan dan keselesaan kpd sebuah prasaaan.. krn aku mengenal kamu seorng yg baik, aku masih prcaya kamu adalah org yg baik.. dan org yg baik bukn bererti dia smpurna kn? krn itu aku masih mengenang kamu sbagai seorng yg baik.." ^_^

2 comments: