Sunday, December 30, 2012

Ujian (Muhasabah Diri)


Assalamu'alaikum  sahabat2 blogger sekalian...peace yo!! ^_* apa khabr iman hr ni? semoga kita sntiasa berada dalm redhaNya..amin... malam ni ht aku sayu jer..actually aku bru jer blik dr liqa' biro.. selepas liqa', biro aku ade sesi muhasabh ckit.... hmmm hati aku sedikit trcuit... memng sbenrnya bukn mudh memegang jawatn dlm persatuan..ia satu amanah...yg kita nk bawa itu adalh Islam sndiri..apa yg ign kita nk buru adalh Mardhatillah.. satu platform utk brdkwah.. memng aku xlayk, tp aku anggap ini smua adalh tkdir Allah...Allah dah taklifkan aku utk memegang jawatn ni..samada aku brjaya @ x itu atas usaha aku..samada aku brusaha or x.. yah, aku sgt mngakui diri yg memmg 0.. xtau pape, tp mncuba itu perlu kn? yg aku nk tekan kt cni adalh, masyarakat akan meliht kita yg brjawatan adalh mnusia yg perfect, yg xsepatutnya wat salah... sedangkan kita semua adalah mnusia yg memng xmpurna dan sntiasa brdosa... kita sbagai pemimpin sharusnya lebih brhati-hati dan bersedia dgn segala tohmahan, cacian dan sebagainya, sbb kita jd bahan perhatian..ibarat artis.. kita ditohmah, kita dicaci, mnjadi bahan umpatan org, sharusnya sbelum kita melatah, mnyalahkn org lain, sebaiknya kita renung ke dalam diri kita dulu..knp trjadi mcm ni? dimana silapnya aku? muhasabh diri kita sndiri..anggap itu sbagai teguran, wlaupun ia suatu yg mnyakitkan..yg mmbuatkan hati kita retak, jiwa kita menangis... tanya diri kita, betolkh sperti apa yg mereka katakan? jika benr, mngakuilah kesilapan sndiri.. jgn kita salahkan org lain yg mnghina diri kita..tp malulh krn kita yg tlh mnjatuhkan diri kita sndiri...memng mrk xspatutnya brkelakuan sperti itu, bagaikn trus mnghakimi diri kita,  mngata diri kita, mmburukkn diri kita, tp itu sudah lumrh dunia...kita mnusia bukn hanya satu bats, tp brmacam ragam manusia... jd, terimalah fenomena manusia yg memng xkn brubah...krn generasi demi generasi mnusia tetp sperti itu... jika kita xsalah, tegkknlha kebenaran krn kita brhak mmpertahankan diri  sndiri... mgkin inilh dinamakan ujian.bersabarlah...ikhlas dan sabar, itulah .ISLAM.. yakinlah...'sesunnguhnya bersama kesulitan ada kemudahan' (asy-syrh:5)Allah xpernah biarkan kita sendirian..DIA ada brsama kita, Allah sntiasa brsama sgn org2 yg sabr..hnya Allah bersamaNya keadilan..knp msti takut? knp msti merajuk pd mehnah ujian pd sebuah perjuangan? belajrlh dr sebuah kesilapn...cari hikmah disebalik kejadian... jgn mengalah pd dugaan..krn dugaan lah yg mmbuatkan kita kuat... kekuatan jgn ditunggu tp harus dicari... sbelum kita mnunding jari pd org lain, lebih baiklh kita tuding jari pd diri sendiri trlebih dahulu..hidup mati kita adalah sebuah perjuangn...jika kita mengerti, kita akan tahu apa ertinya dan tujuan kita dihidupkan di dunia ini.. firman-Nya "Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya". al-Baqarah:30  ^_^

Tuesday, December 25, 2012

di ambang 2013 (throw all memories dat hurting u)


Assalamu'alaikum... murning nite u olls... peace yo!! ..sedar xsedr kita dh diambang 2013 dh kan?ceptnye masa brlalu.. aku pn da setaun lbh hidup merantau di Banda Aceh as a student at IAIN ar-Raniry.. byk memori yg trcipta.. mcm lagu Shila Amzah la plak..kekeke urmmm da nk masuk 2013 ni agak2 ape da kita buat dlm kehidupn kita spnjang ke hari ni? msti ade sbagian yg impiannye da trtunai n ade jgk yg blom trtunaikn di taun ni kan? hmmm jgn brsedih dan truskn mnggapai impian, in sha Allah myb sedkit ms yg tinggl beberapa hr je lg ni akn trcapai impian yg blom trcapai n myb akan trcapai di taun baru nnti..yg pnting brusaha selagi ada asa..kn3? ^_^ tersenyumlah utk kehidupn kita yg tlh Allah anugerhkn dan mnangislh saat kita mngingati segala dosa2 kita yg tlh kita lakukn sehingga ke hari ini. jom kita istighfar sama2 k..Astaghfirullah al 'azim... semoga Allah mngmpuni segala dosa2 kita.. mngingati sepnjng perjalann hidup kita yg selama ke hr ini, msti korang semua pernh melalui peristiwa2 pahit kan? yg mnyakitkan... org selalu pesan, buang yg keruh ambil yg jernih..lupakn sgala yg mnyakitkan dan binalh kehidupn yg baru.. tp normlla kan dlm kehidupn mrasa pahit manis dlm kehidupn nie kn... erm cuba igt sgala peristiwa mnis yg tlh kita lalui...semua tu anugerh Allah.. brsyukur lh dgn apa yg ada...masing2 punya ceritera trsendiri..sama sperti aku..cuma trkdang rasa pahit tu sgt mnyakitkn shingga mmbuatkn diri dying n broken.. but klu kita pk positif, myb yg trjadi tu salh diri kita sndiri, ataupn myb tu ujian dari Allah.. semua tu mmbuatkn kita kuat kn? klu x, mana mngkin kita mmpu trus trsenyum sehingga hr ini? sekalipn dlm jiwa yg pedih kan? Allah tu Maha Mendengr n Maha mengetahui..DIA tahu derita di jiwa hamba2Nya..Allah sntiasa igin mndengr kita mrintih sayu kpdNya.. Allah xprnah biarkn kita sndirian jk kita selalu igt DIA.. bersyukurlh dgn apa yg ada..sgala yg pahit buangknlah ia..gntikan dgn kenangn2 yg baru... semua tu ada hikmah.. xde yg sia2 jk kita mnjadi org yg brfikir dan mngambil pengajarn dr setiap sesuatu.. moga taun yg mndatang ini mnjadikan kita hamba Allah yg lbh baik..sama2 kita brusaha dan mndoakan jua pd insan2 disekeliling kita... in sha Allah amin.. actually prasaan aku mlm ni trase sayu..ntahla... smalam aku cht dgn sum1..adik dia.. i dont know y i still care bout his brothr.. i juz wanna know bout him..so i asked his lil' brothr.. tp already knw they not close sibling.. kaito(nama gelarn) gtau aku dia ok jer... but he's rarely stay at home.. still mcm dulu2 jgk..ntahla mcm mana his life rite now.. i juz hope dia baik2 saja n mlalui kehidupn dgn bhagia..doa dan ingatan ini hnya sbagai shabt..yah, kami memng shabt wlaupn dia dah buang aku sbagai shabt dia but aku tetp anggp dia shabt aku.. sush rupanya mlupakan org yg prnah mnyentuh ht dan kehidupn kita...dia jer yg xpenh mengerti..hmm but it's ok la, at least dia prnh mwarnai kehidupn aku... ye x?huhu k lah ase da mngntuk da biji mata sepetku nih..hehe so i hv to go.. see u olls thn... sleep well. peace!!!! ^_____^

Saturday, December 22, 2012

Amar Maaruf Nahi Mungkar


Assalamu'alaikum...wat's up u oll? peace yo! ^_* pertama-tamanya say 'Alhamdulillah" krn di beri kesempatan utk menghirup udara pg ni.. ade bc doa bangun tidur x bangun subuh td?haaaa jgn lupe ea, malu kt dak2 tadika..dorang igt tau..ki3 gud muning semua!hope semua pn ceria2 blaka, if xceria pn, smilela. senyum...senyum...auuuwww comelnya! ^_^
ok..entry kali ni sal 'Amar Maaruf Nahi Mungkar' sbenarnya title ni dbahaskan kelmarin waktu aku usrah dgn shabat2 usrah aku yg da kali ke-10 if xclap. dgn ilmu yg xseberapa ni aku cuba kongsikan dgn shabt2 usrah di bulatan gembira kami dibawah redup pokok ape ntah at fakultas dkwah iain ar-Raniry..sempoi jer.. wlaupn trasa begitu xlayknya diri ini..but krn tangungjwab kami  sbagai naqibah, kami brusaha smpaikn ape yg trmampu.sama2 brkongsi ilmu brsama shabt2..huhu xkishla kan, yg penting ape perkongsian kita yg boleh dikongsikn n disampaikn..tol x? hehe ok, materi kali ni sal amar maaruf nahi mungkar, mesti korang semua dah tahu kn mksud perkataan ni kan? dlm bhasa lingua franca nya (bhs Malaysia la kan) menyeru kpd kebaikan dan mencegah kemungkaran.. dalam al-Qur'an pn ade beberapa ayat yg menyebut tentang ni seperti dlm surat ali-Imran ayat 104 maksudnya yang berbunyi : "Hendaklah terdapat antara kamu segolongan yang menyeru dengan kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran. Itulah golongan yang berjaya." dan terdapat jugak dalam hadits nabi yang diriwayatkn oleh Muslim yg maksudnya "Siapa yang melihat kemungkaran hendaklah dia mengubahnya (taghyir) dengan tangan, jika tidak mampu hendaklah mengubahnya dengan lidah, jika tidak mampu hendaklah dia mengubahnya dengan hati, dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman." (HR Muslim). mungkin if kita bc ayat or hadits ni, kita dapt fahaminya secara umum kan? dan fikir senng jer pwon, tp secara praktikalnya, memng bukn sesuatu yg mudh kan? mcm2 rintangn ada..ex: bnde yg ringan la kita cakp, nk tegur sahabt kita or family kita sndiri.. bl kita liht bnde kemungkaran yg dbuat, sperti xtutup aurat, kapel, solt lewat waktu etc..trkadang berat kn utk menegur? mcm2 rasa ade.. takut nnti shabt tarik mukala, takut nnti kene marahla. xmarh pn msti kene sembur.. mnusia ni plak ade yg mcm2, yg boleh trima n xleh trima teguran org.. if kita tegur, msti dia akan cakp "ko sape nk mnnyibuk?' ataupn ' mcmla ko xpenh buat'? dia akn nmpak kelemahn2 kita jer yg mngekspresikan bhwa kita ni xlayak nk tegur dia.. xpun akan adela yg masam mncuka dgn kita..itulah antara ujian2nya bl kita menyuruh kebaikn dan mlrang kemungkaran..but! itu kire sikit je kan nk dibandingkan dengan Rasulullah kn? byk rintangan dan dugaan baginda tempuhi dalam mnyampaikn dkwah...klu kita pk2, agak2 kita boleh x sekuat Rasulullah? aku ase kompom kita semua xsnggup mnderita sebegitu kn? dihina, dicaci, diperangi n mcm2 lg... dhaifnya diri kita kan? huhuhu brbalik pd hadits td, dlm syarah kitab 40 yg prnah aku bc, hukum amar maaruf nahi mungkar ni ade dua: 1) fardu kifayah... 2) fardu ain... fardu kifayah sebagai contoh if dlam suatu keadaan tu ade segolongn yg meliht suatu kemungkaran, salah seorang mmpu mncegahnya dan telh brusaha mncegahnya, so, tanggungjawab mencegah org lain yg meliht kemungkaran itu kira da lepas.. tp klu fardu ain, jika seseorang tu meliht suatu kemungkaran, dan dia mampu mncegahnya , maka di situ dia wajib mncegahnya..if xbuat, kire dpt dosa la kan... wallhua'alam...(if ade yg trclap sudi2knlh tegur ye n cek balik dlm buku syarah hadits 40). 
memahami hadits yg tlh disebutkan bhwa mencegh amar maaruf tu semua adalah tangungjawab kita bersama dan wajib bg kita umat Islam... dlm hadits tu sndiri pn cakap klu kita nmpk kemungkaran, ceghlh dgn tangan..tgn di sini kekuasaan contohnya seorang pemimpin sebuah negara..if dia tahu rakyat brbuat salah, dia bolh ambil tindakan. kedua mncegan dgn lisan..cntohnya mcm mk ayah kita sndirilakan.. mk ayah kita selalu mlarang kita dr buat bnde xbaik kn? mk kita memng wajib la melarang kita...dia layk marh kita, nasiht kita sbb dia ibu bapa kita..dia brhak kn? kita sndiri pn klu kita tgk temn kita wt bnde xelok, kita nasihtkanlah secara baik..klu xdgr jgk kita carilah prantaraan yg boleh diprcayai,,cntoh dlm organisai cm persatuan pelajar2..kita gtaula pd mrk yg spatutnya, myb mrk bolh mmbntu kawan kita kn? dn mengambil tindakan atas kesalahnnya jika trbukti salah... memng trkadang sushkn kita nk cegh kemungkaran n mngajk kebaikn...? dlm hadits mengatakn, selemh iman mncegah dgn hati yakni doa..if kita xkuat nk cegh kemungkaran, cukpla kita brdoa dlm hati... scara pratikalnya sungguh bert nk lakukn amr maaruf nahi mungkr ni, mcm2 rintangn ada... dan mngajk org brbuat baik ni bukn bnde yg senng n prosesnya cept..kadang2 seseorng itu memerlukn ms yg pnjang utk mnerima sgala nasiht kita.. sperti cntoh aku sndiri..aku dulu2, xdgr kata mak..mk slalu nasiht hrus buat itu, buat ini,,kne blajr itu ini.. kita xsedr semua itu pnting utk kita.. bl da dok brjauhan, barulah trfikir... ape yg mk cakp memng btol, ape yg mk suruh blajr, trpksa dilalui wktu skrang... cntohnya mk selalu surh blajar masak, mnyapu, lipat kain, n etc..tp kita mlas..bl da brdikari, hidup mrantau bru tahu macm mana kn? semua kene buat sndiri..ape yg mk suruh tu adalh utk kpentingn diri kita sndiri jgk spy nnti kita boleh mngurus diri sndiri..lama kn proses dia kn? dr kita sekolh rendah, sekolh mnengah pesan2 mk tu kita igt sewktu kita masuk u, swaktu kita da kerja kn? kira bnde2 mcm ni mkn proses jgk... apath lg prkara2 lain yg lbh besr... sebb  tu dalm menegakkn amar maaruf nahi mungkar ni memerlukan kesabarn yg tinggi. bersedia utk dilukai krn syurga itu manis.. tgkla para ulama kita, para pndkwah kita, hayati sejarh perjuangn mrk, trlalu byk dugaan yg harus brdepan. tp kita sbagai seorng sahabt, kakk/abg/ adik/ank/ saudara? bnde tu kita pk biaser jer, mudh..tp bl nk buat kadang2 ht jd berat.. mcm2 prasaan dtg..nnti dia trasa ht ngn aku? nnti pasni msti masam muka? nnti dia marh? nnti dia sembur n mcm2 lg rasa kan? itu akulah hamba Allah yg dhaif lg hina nie..huhu Allahu Rabbi..trkdang kuat, trkadang x..sbb diri ini pn byk wt clap..kita msti prnh mrasa srba salah kan? brsoal jwb dgn diri sndiri..."aku pn bukn baik sgt nk tegur" "nk dakwah org, diri pn xtrdakwah"..haaa tu pn satu pnyakit jgk tu..klu bley kita buanglah prasaan tu..ape yg trmmpu, kita buat, dn org mnerima tegurn harush brlapang dada..spatutnya kita fikir, kite kene tegur sbb dia sayng kita..kita adalh org yg diambil kish..buknkh kita ni org yg bruntung?kan3? so brterima kasihla pd shabt2 kita yg tegur ksalahan kita skalipun kita tgk dia mnusia biaser ke ape..sbb kita smua mnusia biaser je kn? bnyk kelemahn.. jgnla kita pndang pd luaran seseorng tu, tp ambillh kata2nya yg 'bernilai' itu utk diri kita.. tol x? brsykurlh pd mereka2 yg masih sudi utk mnegur kesilapn kita,,jgn jd sombong badk, anggp kita jer btol, kita lbh baik dr org lain...itu stu penyakit bahaya jgk tuh..penyakit ht + perasan bagus. huhuhu okla korang, da ase kematu da ni duduk lama2 mngadap my lappy nih...smpai brtemu lg ni entry yg lain yer... ape2 yg silp prbetulkan lah ok?! salam....... saranghea u olls..^_^

Tuesday, December 4, 2012

Lamaran cinta diterima ^_*

Assalamu'alaikum semua! selamat malam... peace yo! ^_^ hr ni mood aku epy sgt.. sbb lamaran cintaku telah pn diterima..haha mensti korang trfikir2kn mksud aku ni kan...? haaaa ni bukn aku propose someone ke ape..ni sal proposal tesis aku (klu kt aceh ni pnggil skripsi) dah pn lulus.. smalam aku ade gtau kn yg hr ni aku ade seminar proposal. kan3? igt xxx???hehe ok mesti ade yg xfahm kn seminr tu cm ne...msti ade yg fikir cm hadiri satu seminar sperti seminar mnjawab sokln, or seminar ape2lah.. tp ni lain..klu kt aceh ni dia mksud lain..seminar ni cam soal jawab..aku pun pusing nk terangkn cm ne.. huhu ok lah aku cuba fahmkan korangla kan... seminar proposal yg aku hadiri cm satu sesi soal jawab ngn lecturer tentng proposal tesis yg aku dh buat... di sini 4 org lecturer (tp aku td just 3 org lecture jer) yg akan mnguji dan brsoal jawab tetng propol kite.. yg diteknkan adalah latar belakang masalah tentang tajuk tesis kite yg mmbuatkn kite nk kaji tentng itu.. ni yg sangt2 pentingla.. sbb melalui permasalahn ni lah kita akan kaji dan menjawab dan mncari penyelesaian dr prmasalahn trsebut... nk diceritakn tentng pengalamn aku seminr td, memng aku takut jgkla...mcm2 rase ade..nk2 salah seorng penguji (lecturer) tu PA (mentor) aku...fuhhh dh la dia takut2kan aku.. ade dia suruh aku bukak cadar (purdah) klu x aku xdapt ikuti seminr tu..aku bukn main gelabh..mcm2 alasn aku bg..memng wktu tu kwn2 aku soh aku bukk jer.. aku hmpir2 nk bukk jgkla, tp last2 aku cakp aku dh selesa pakai cm ni..nasib baik bapak (lecturer) tu terima alasan aku..dh tu siap trsengih2...saje je nk kenekan aku..setiap kali jumpe msti dia suruh aku bukk cadr.. memngla trkadang aku ase aku ni cm kurang ajrla kn..ye lah, diakan lecturer spatutnye xde maslah utk aku bukk cadr..tp aku punye pndirian, apath lg mstila aku malu.. ye lh, org pkse2 kite, msti kita ase segn kn? tp aku ase bapk tu saje jer nk tahu aku ni cm ne..saje nk kenekn aku..huhu bapk tu memng ngn ank mlysia, suka gurau2..tp kadang2 aku malu jgk trserempk ngn dia, tkut pn ade.. tp xpelh, tu xpnting sgt..tentng seminr aku td, alhmdulillah aku leh jawb segala prtanyaan.. yg psti lecturer2 semua cm senyum2 bc tajuk tesis aku... msti korang trtanye2 kn apela tajuk tesis aku tu kn... aku pn malu gak nk ckp..hehe okla aku gtau tajuk tesis aku sal 'Tafsir Ayat-Ayat Cinta Dalam al-Quran"... mesti korng igt aku ni jiwng kn??( aku rockers+ brutal.. xde jiwng2 kot, tp sometimes kot layn prasaan..ngeeee) aku pn xtau aku trtarik sgt nk kaji tentng ni..ye lh klu tgk skarang, ramai sgt yg brbicara soal cinta, xkishla buku2 ilmiah, novel, buku2 motivasi semua byk brbicara tentg cinta..semua mmpunyai tafsiran sndiri dlm soal ni tp bagaimana pula dgn keterangn2 Allah tengtang ni?? xramai yg menfsirkn ayat2 trsebut dan setahu aku, aku belum jumpe sebuah kitab tfsir yg menerngkan secara khusus tentng ayat2 cinta Allah ini, bagaimana para mufassir menerangkan berkenaan ayat2 ini..maka dgn itulah aku cuba utk memngumpul dn mengkaji tentg hal ni...sebagai salah satu cara utk memahami ayat2 Allah dan dpt diamalkan dlm kehidupn sehari2.. aku td siap kene perli kt lecturer (perempuan) aku td..dia cakp xpadan ngn aku pakai purdah, berani buat tentng cinta..( tp dlm nada gurauan) semua ketawakn aku..trmalu sndiri..kui3... memng kadang2 aku sndiri pn segn ngn tajuk aku disebbkan perkataan 'cinta' tu.. tp alhmdulillah prposl aku xde masalh n xprlu diperbaiki...dan aku lulus dgn tajuk tu.. cuma skrang tunggu surat dan pembing aku siapa, kemudian barulh mula buat tesis..moga2 dipermudhkan lg urusan aku dan sahabat2 aku yg lain trmasuklh dia... sape? adelahhhhhhhhhhhh rhsia..huahaha.. haaa lupe nk cite satu lg..igt x yg aku cite sal lelaki yg gtau aku' ana suka enti' tu??? nk ketawa ase (memng da ketawa pn td)  jahtkan aku? huk3 cm ni cite dia, td aku adelah wt status aku kt fb, aku tulis kt fb tu lamarn cinta aku dh diterima.. so dia bc status aku..lpas tu dia sms la aku, wt muka lak tuh..cakp ape mksud aku wt status cm tu, n dia cakp xde pluang dah utk dia cintai aku... adoi, ape kenela ngn dia nie.. geli aku. kadang2 kesian jgk..tp nk wt cm ne, prasaan xleh dipksa2 kn?? memng muka dia bolh tahnla, tp tu bukn alasn utk mnukai seseorng kn? dan agama dia pn ok.. cuma aku ase xmngkin kot ngn dia... biarlh dia pk cm tu.. xprlulh dia brharp lg..cukpla sekadr kawn biase je...yg pnting jodh dh dtentukn...kan3? hehe  oklah stakat ni je dulu kot utk mlm ni...  nk layn adam n hawa plak jg gi..ngeh3 ok blah dulu, salam.... smile always! ^____^

Sunday, December 2, 2012

suka aku??? erkkkkkkkkkkkk


Assalamu'alaikum...peace yo! saranghea... ^_^ brsykur kepada Allah krn masih mmeberi kita kesempatan tuk terus brnafas dimuka bumi dan selawat dan salam kepada Nabi Muhammad saw yg telah mmbawa nikmat Iman dan Islam, yang mmbawa kita drpada jahil kepada kebenaran... mlm ni terasa suram..tp ade sesuatu yg mncuit hati penulis mlm ni..kejadiannye bru jer brlaku.. masa aku layan habis ngn cite carekarama yg aku bru downld, yaitu cite 'Atas cinta, bawah cinta', asyik aku dok gelak2 tgk cite ni, tetiba aku dpt msg.. 'ana suka enti'..dr seseorang.. sape? mstilah dr seorng lelaki..ngeh3 geli hati aku... ha3 smbungnya lg, 'krn Allah'... smbungnya lg..' ana suka krn agama yg ada dlm diri enti, tp simpan dulu'.. lbh kurang mcm tu lah msgnye..  hai, aku xsangka la plak dpt luahan prasaan dr seorng lelaki...hadoi, aku ase dia ni wt lawak ke ape..apela dia tgk pd aku ni? hei, buta ke ape? huk3 sejujurnya la, aku ni bukn layan sgt bab2 perasaan cintan cantun cm nie.. eee tolonglh, aku xsuka rasa serba salh... aku pn xtahulh dgn diri aku ni, aku ni bukn nk kate anti lelaki, tp aku ase lelaki ni byk yg xleh nk prcaya... ntahlah... aku prcaya ade lelaki yg baik..tp setiap kali aku nk prcaya, aku memng tkut...aku tkut aku akn kecewa..prasaan kecewa tu bukn sesuatu yg mudh utk dibuang..lukanya bukn mudh diubat begitu saja... lg satu, aku ni paling pntang dgn lelaki yg manis berkata2, or brgurau terlebih.. cntohnya cm perkataan 'ustazahku' 'my wife', 'ye sayang', or 'ustazah comel' etc.. tlonglah wahai lelaki, aku ni wlaupn brutal, giler2, suka brgurau, tp xde aku nk gurau ngn lelaki  abg, syg, anje, ustzku ke ape ke... rasa sesuai ke brcakp us, utazah tp brgurau mcm tu.. ase xselayak ngn panggiln us, ustazah... bg aku lelaki mcm ni lelaki yg sama di luar sana, pndai brkata2, gatal n sejenis dgnnye...sbb tu aku makin meluat ngn org laki...aku xnafikn aku ni xdelh baik pn, prangai pn nth pape.. tp aku xske gurauan sperti ini..sbb selalunya bnde2 mcm nilah yg akan mngusik prasaan..bl dh 'trlanjur', sush nk buang... kite sndiri pn tahu, manusia mudh mngikut prasaan yg dirasa... so aku ase, ptut berhati2 dlm soal mcm ni..slalunye lelakilah yg suka main2 gurau mcm nie.. tolonglh wahai lelaki, klu xske, xyahla nk gurau sgt...klu suka skalipun hormtilah harga diri seorng muslimh.. aku memng trase bl ade lelaki gurau ngn aku mcm ni...aku ase aku teruk sgt..klu x msti mrk hormati kn???? tp xpelh, aku xkish sgt... aku jadikn bnde tu suatu kesilapn dr diri aku sndiri yg prlu aku ubah...ade la tu mne2 yg salah pd diri aku smpai ade yg brani brgurau mcm tu....ok lah kite kembali kpd cite aku td... lpas dia cakp cm tu, aku awal2 cakp, aku memng ok klu stakt suka seorg shabt, tp utk lbh2 baik lupakan....bukn aku xhormati prasaan dia cume myb blom masanya.. aku blom ase nk trima mne2 lelaki sbb hti aku skrang tlh pn ....(secret) hehe lgpun ht aku sekarng ni ntahla..sukr utk diduga,...sejujurnya aku sntiasa mnjadi mnusia yg mncintai dlm diam.. yg ni aku xnk jelaskn..sbb itu rhsia hati aku. huhu.. cuma di sini aku nk nasihtkn kpada sahabt2, jgnlah mudh melafz kata cinta, simpanlh utk yg halal.. if kamu rasa cinta kamu adalh sesuatu yg brharga, maka jagalah dia sebaiknya.. slagi blum halal, jgn lafzkn..sekalipn kamu telh jatuh cinta, ketahuilh, manusia mudh trtipu dgn perasaan sndiri...seandainya kamu yakin dgn perasaan kamu, jagalh sebaiknya melalui pengharapan pada Allah, bukn mngajak2 dia utk brkapel... jika benar cinta, mintalh dgn cara yg trhormat.. (melamr utk sebuah prkahwinn) ok? peace yo!!! jmpe lg di entry yg lain...^_^ Assalam....

Monday, November 26, 2012

Assalamu'alaikum... peace yo! saranghea!!! heheh saje melalot...hik2 dh lame xbrceloteh kt entry nih... nthlah, xtau nk cite bnde..almklumlah orgnyer xdelh brbakat mane pun huk3..nk cakp kosong pn mcm ko jer...xde mnfaat...stakat nk luah prasaan haish ase trmalu sndiri plak...uhuk3.... oh ya.. i hv something dat im really love it! my mr.cool aka guitar..guitr cabuk je pun...huhu bru je bli kowt..aku pn xtau cm ne aku leh p beli bnde tu....but memng dah lame kowt aku brangan nk miliki 'en. cool' ni...minat dr kecik.. but my mom xbg men bnde nih..tringat plak memori zamn kecik2..arwh abng aku slalu men gitar kt umh..ngn mmber2 dia..so ade pluang jer aku p curi2 petik gitr..whn my mom get knew, kene marh..hu3 my mom said, de guitr is 'setan'...huhu ntahla dulu pn aku igt guitr ni haram, tp bl da blajr, sbenrnya guitr ni bnde khilaf je pn.... brgantung pd diri kitalh, klu kita guna guitr utk kebaikn dan tidak melanggar syara', maka tidak jd haramla kn..?????? sooo aku beli gitr, n nk blajr gitr bukn utk aku memekak kt umh xtentu hala..cuma bl aku da ade bnde ni, aku rasa aku mmpu kluarkan bakat aku yg trpendam nih, (brangan jer lbih) utk menghasilkn karya2 seni aku nnti..heheh... but seriously, blajar gitr ni bukn semudh yg aku sngka...sush jgk..nk igt tu, nk igt ni...hadoi..ntahla..stakat ni petik gitr pn kaku semacam jer jejemari nih.dh tu xfaham mende pn blajr ngn guru abg you tube nih..huhu but im nevr give up..i'll try until i can understnd n can plug a guitr vry well...ngeh3.. tp tu lah, kdang2 trpikir jgk, cm ne nk wt blik gitr nnti...mcm mana la reaksi my mom? pengsan kot...p jauh blaja agama kt aceh, blik2 bawk gitar....(nth anak sapela brutal cm ni) or myb kene hmbat ngn blakang parang..adoi, jenuh nk lari... aku ni memng suka cari nahs..huk3 nakl xhbis2..(skrang da baik ckit kowt..hehe) ahh.. xpelah, tu lmbat lg..xyah pk dulu..aku skang prlu cncntrate utk blajar gitar n seminr minggu depn..cakp sl seminr proposal utk tesis ni, hai, bimbng jgk...ya Allah prmudahkanlah bg kami... Amin.. ermmmm ase dh xde nk cakp pape kowt..ntah papela aku merepk kt cni..ms ni aku bru jer slesai blajar men gitr,,da tu boring xde wt pe, ase nk mnyibukkn diri kt cni..cite ntah pape.. huhu lntaklah.. i wanna go 1st... peace yo! saranghea!!!!!!!! ^____*
lakonan je lebih nih...haha


Saturday, November 24, 2012

in sha Allah, akn brhasil...

Bismillaahirrahmaanirrahiim,,

Ya Allah,
aku terima kondisiku yang sulit melupakannya dan masih menyayanginya, maka terimalah aku dan ibadah- ibadahku ( tarik nafas yg dlm perlahan , tahan 3 detik lalu hembuskan sambil istighfar perlahan )

Ya Allah,
aku maafkan hadirnya rasa sayang yang tak layak ini, aku maafkan dirinya yang sulit kulupakan, aku maafkan diriku yang terjebak dalam rasa cinta yang menggelisahkan, maka maafkanlah ia dan maafkanlah aku ( tarik nafas yg dalam perlahan, tahan 3 detik lalu hembuskan sambil istighfar perlahan )

Ya Allah,
aku lepaskan rasa sayang ini dariku, maka lepaskanlah rasa sayang yang tak layak ini dariku, aku adalah aku, rasa sayang kepadanya bukanlah aku. Aku adalah hamba yang hanya bergantung kepada-Mu dan berharap kasih sayang-Mu ( tarik nafas yg dlm perlahan, tahan 3 detik lalu hembuskan sambil istighfar perlahan )

Ya Allah,
aku serahkan urusan hati ini sepenuhnya kepada-Mu , maka serahkanlah ketetapan-Mu yang terbaik kepadaku. Dan sayangilah aku dalam peluk kasih sayang-Mu ( tarik nafas yg dalam perlahan, tahan 3 detik lalu hembuskan sambil istighfar perlahan )

Aamiin ( tarik nafas yang dalam perlahan tahan 3 detik lalu hembuskan sambil ucapkan hamdalah ) (Alhamdulillaahirabbil aalamiin )

Friday, November 9, 2012

Na'ilah al-Farafisha



   Na'ilah binti Al Farafishah adalah seorang wanita yang cukup cantik dan mempunyai nilai akhlak yang tinggi. Dia adalah di antara wanita yang petah berbicara, seorang sasterawan dan juga penyair. Keistimewaan Na'ilah ini telah disampaikan oleh Said bin Al Ash kepada Khalifah Uthman bin Affan. Tanpa berlengah lagi Khalifah Uthman telah mengutus surat kepada Said dan memintanya supaya meminang Na'ilah bagi pihaknya. Maka Said pun melaksanakannya. Tidak lama kemudian, perkahwinan antara Na'ilah dan Khalifah Uthman pun berlaku.

   Na'ilah adalah seorang wanita yang tinggi lampai dan berkulit cerah. Dia sungguh setia dan taat kepada suaminya. Oleh kerana dia mempunyai pandangan dan pentadbiran yang baik, maka Khalifah Uthman sentiasa meminta pendapat dan fikiran darinya dan kemudian membandingkannya pula dengan pendapat dirinya sendiri. Na'ilah juga mempunyai kedudukan yang istimewa di dalam rumahtangga Khalifah Uthman, di mana isteri-isterinya yang lain tidak mendapat keistimewaan sepertinya.

   Khalifah Uthman bin Affan r.a diberi gelaran "dzun-nurain" yang bermaksud orang yang diberikan dua cahaya. Ini kerana Khalifah Uthman Pernah berkahwin dengan kedua-dua puteri Rasulullah SAW iaitu Ruqaiyah dan Ummi Kalthum namun kedua-duanya telah meninggal dunia. Merekalah yang bertanggungjawab meletakkan Khalifah Uthman kepada kedudukan yang teristimewa di dalam Islam.

   Meskipun Na'ilah bukan dari golongan wanita-wanita Quraisy, namun dia mempunyai kelebihan di dalam kecantikan, kebijaksanaan akal, kepetahan bertutur dan kematangan fikiran. Maka sebab itu dia telah dikahwinkan oleh saudaranya Adh-Diab bin Al Farafishah kepada Khalifah Uthman dan segala keistimewaan yang dimiliknya, Na'ilah telah mendapat kedudukan yang jauh lebih tinggi daripada wanita muslimat yang lain. Pengaruhnya kekal hingga ke zaman pemerintahan Bani Umaiyah.

   Namanya mula diperkatakan di dalam sejarah islam semenjak peristiwa yang menyaksikan pembunuhan ke atas suaminya Khalifah Uthman bin Affan. Sejak itu, dia telah mengalami pelbagai peristiwa pahit sepanjang hayatnya.

   Semasa hayatnya bersama Khalifah Uthman r.a, Na'ilah telah menjalani hidup yang penuh penghormatan terhadap suaminya. Dia begitu ikhlas dan sentiasa berada di sisi suaminya di dalam segala hal. Malah dia telah mempertahankan keselamatan suaminya dengan jiwa raganya. Ketika fitnah melanda dan rumahnya telah dikepong oleh pemberontak, dia kekal berada di sisi suaminya dan menahan segala pukulan pedang dengan tangan dan tubuhnya sebelum pukulan itu terkena pada Khalifah.

   Suatu ketika, salah seorang pemberontak sedang menghayunkan pedangnya untuk menyerang Khalifah Uthman. Serta merta Na'ilah menahan pedang itu dengan tangannya sehingga terputus jari jemari Na'ilah oleh tetakan itu. Na'ilah terus menjerit meminta tolong. Lalu seorang pengawal Khalifah bernama Rabbah segera datang membantunya dan membunuh pemberontak itu. Datang pula pemberontak yang kedua dan sekali lagi Na'ilah segera menahan pedangnya itu dengan tangannya, namun pemberontak itu dapat juga menusukkan pedangnya itu ke perut Khalifah Uthman dan membunuhnya.

   Setelah membunuh Khalifah Uthman, pemberontak itu cuba melarikan diri. Na'ilah mengejarnya sambil menjerit, " Amirul Mu'minin dibunuh orang! Amirul Mu'minin dibunuh orang!", Sedangkan pada ketika itu darah masih mengalir dari jari-jemarinya.

   Orang ramai yang sedang membenteng rumah Khalifah Uthman di luar segera memasuki rumahnya. Di antara mereka ialah Al Hassan dan Al Hussain, putera-putera Ali bin Abu Talib. setelah memasuki rumah itu, mereka mendapati Khalifah Uthman telah mati dibunuh dan mayatnya telah dipotong-potong.

   Berita kematian Khalifah Uthman dibunuh pemberontak telah tersebar begitu luas cepat sekali di seluruh Kota Madinah. Orang ramai merasa amat duka cita. Bahang fitnah telah mula dirasai dan tiada siapa yang tahu bagaimana untuk menjauhi peristiwa hitam ini dari terus berlaku. Sesungguhnya detik hitam ini telah membayangi setiap diri kaum Muslimin ketika itu. Sejak itu, Na'ilah telah memainkan peranannya dengan mengubah hala tuju gerakan islam sesudah itu. Tanpa membuang masa lagi, Na'ilah segera mengutuskan surat kepada Mu'awiyah bin Abu Sufyan dan memberikan peringatan mengenai firman Allah SWT yang bermaksud :

 وإن طائفتان من المؤمنين اقتتلوا فأصلحوا بينهما فإن بغت إحداهما على الأخرى فقاتلوا التي تبغي حتى تفيء إلى أمر الله فإن فاءت فأصلحوا بينهما بالعدل وأقسطوا إن الله يحب المقسطين

" Dan jika ada dua golongan dari orang-orang mu'min berperang maka damaikanlah antara keduanya. Jika salah satu dari kedua golongan itu melakukan penganiayaan terhadap golongan yang lain, maka perangilah golongan yang berbuat aniaya itu sehingga golongan itu kembali kepada perintah Allah. Jika golongan itu telah kembali ( kepada perintah Allah ), maka damaikanlah antara keduanya dengan adil dan berlaku adillah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil." ( Al Hujuraat : 49 : 9 ).

   Na'ilah telah mengutus surat itu berserta pakaian Khalifah Uthman yang telah koyak dan berlumuran darah. Setelah itu diikatkan segumpal janggut Khalifah yang dicabut dari dagunya oleh Muhammad bin Abu Bakar pada butang baju itu. Dia juga telah mengirimkan kelima-lima jari-jemarinya yang telah terpotong.

   Di dalam utusannya itu juga diceritakan detik-detik peristiwa pembunuhan Khalifah secara terperinci seperti yang disaksikan sendiri oleh Na'ilah dan bagaimana rumah Khalifah Uthman dikepung siang dan malam tanpa sedikit pun bekalan yang diberikan hatta sedikit air. Mereka telah mengepung rumah itu selama 50 hari dan melemparkan batu dan panah sehingga tiga dari penghuni rumah itu terbunuh. Namun Khalifah Uthman tetap melarang pengawal-pengawalnya dari memerangi para pemberontak itu.

   Ini semua masih berlaku meskipun Abdullah bin Az Zubair telah mengeluarkan satu perintah yang bertulis supaya tidak seorang pun yang melakukan sesuatu yang tidak baik terhadap Khalifah Uthman. Namun masih ada diantara mereka yang meningkari perintah itu. Mereka telah memasuki rumah Khalifah Uthman dengan diketuai oleh Muhammad bin Abu Bakar lalu mencabut janggutnya, memukul kepala dan menikam dadanya sebanyak tiga kali.

   Kemudian mereka memukul kuat dahinya dan mengelarnya dengan pedang mereka sehingga luka-luka, padahal Khalifah Uthman masih hidup ketika mereka melakukan perkara ini semua. Tidak cukup dengan ini sahaja, mereka juga cuba untuk memotong kepalanya. Namun dapat ditahan oleh Na'ilah dengan puterinya Syaibah bin Rabi'ah. Kemudian mereka memijak-mijak kedua beranak ini lalu membunuh Khalifah Uthman.

   Setelah Khalifah Uthman terbunuh, tiada seorang pun yang berani untuk memandikan mayatnya. Na'ilah lalu mengutuskan orang kepada Hutaitib bin Abdul Uzza, Jubair bin Muth'im, Abu Jahm bin Huzaifah dan Hakim bin Hizam untuk menguruskan jenazah suaminya. Namun mereka berkata bahawa mereka tidak dapat melakukannya ketika siang. Oleh itu, pada malam itu, di antara Maghrib dan Isya' mereka telah menguruskan jenazah Khalifah Uthman dan disembahyangkan oleh Jubair bin Muth'im. Kemudian dikebumikan jenazah itu di tanah perkuburan Baqi'. Na'ilah telah mendahului jenazah suaminya sambil membawa bersamanya sebuah kampu kecil untuk menerangi kegelapan malam.

   Sesudah pemergian Khalifah Uthman, api fitnah masih tetap menyala dan telah mengakibatkan kematian beribu-ribu manusia. Ia juga telah mengakibatkan persengketaan di antara Saidina Ali bin Abu Talib dengan Mu'awiyah bin Abu Sufyan, ditambah pula dengan api fitnah yang dinyalakan oleh Aisyah r.a. Bertambah semaraklah api fitnah itu sehingga berlakunya perpecahan dan berpuak-puaklah umat islam ketika itu.

   Baju Khalifah Uthman dan jari jemari Na'ilah telah digantungkan di atas mimbar-mimbar masjid untuk menaikkan kemarahan orang ramai supaya mereka memberontak. Na'ilah merasa amat sedih dan menangis terus-menerus setiap kali mengenang hal ini.Na'ilah telah dipinang oleh Mu'awiyah. Namun, Na'ilah telah menolaknya. Dia kemudian telah mematahkan gigi-giginya supaya dia kelihatan begitu hodoh sekali sehingga tiada satu lelaki pun yang akan berkehendak kepadanya.

   Na'ilah tidak berkahwin lagi sesudah kewafatan Khalifah Uthman. Walaupun Khalifah Uthman telah wafat, dia tetap setia kepadanya. Dia telah mengatakan : " Demi Allah, aku tidak akan membenarkan lelaki lain menjamahku, di tempat yang dijamah oleh Uthman sama sekali."

Saturday, October 20, 2012

Perhimpunan hijau (de best moment)

 


  teringat memori masa perhimpunan hijau ni di padang machang sewaktu aku pulang brcuti hr raya sebuln lebh yg lepas.. aku pergi dgn arwh m.ngah yg bru je mninggal beberapa hr yg lepas..(semoga rohnya dicucuri rahmat), serta 4 orang sepupu laki..(anak arwh m.ngah)..memang teruja aku tgk ramai org brpusu2 memenuhi ruang padang.. rata-rata mereka memakai pakaian brwrna hijau.. nama pn prhimpunan hijau kan..huhu.. aku jer yg trclap memakai bju wrna coklt..almklumlah prgi dgn trgesa2..huhu rasa trsentuh hati aku, sewktu kami menunaikan solat maghrib brjemaah, dan kemudian di sertai dgn solat hajat dan solat isyak...memang trsentuh mndengar bacaan ayt al-quran oleh imam solt..smpai menangis2 imam tu mmbaca ayt al-quran..alngkah bagusnya klu aku dapt hayati smpai cm tu sekali..kemudian mendengr ucapan dr barisan pimpinan PAS antaranya yg aku igt, Tok Guru yg sgt aku snjungi TGNA, Tok Guru Haji Hadi, dan lain2nya..kemudian disusuli dgn penyerahan kemasukn ahli PAS yg baru..yg mncuit hati adalh prsembahan dari adik2 maahd dal choral speaking diorng..memng kenelah...huhu pengalaman yg xkan aku lupakan..terasa aku ign prgi lg if ade peluang..segala yg diucapkn TOK GURU amat trpahat di jiwa.. 'kita hidup sebagai hamba Allah, jgn sombngkn diri, jgn mncabar kuasa Allah, igtlah suatu masa, kita akan kembali kepada DIA juga'...


Tuesday, September 4, 2012

ERTI HIDUP PADA MEMBERI

Memberi menambah kelebihan diri oleh Ustaz Hasrizal Abdul Jamil

Memberi Menambah Kelebihan Diri
“Saya sudah membuat keputusan muktamad. Setakat ini sahaja perkhidmatan saya bersama tuan. Saya mahu bersara” kata seorang tukang kayu.
Sudah berpuluh tahun beliau bekerja bersama majikannya itu. Penuh dedikasi. Tetapi hatinya dihinggap rasa jemu. Terasa mahu segera pergi.
Meninggalkan tempat kerja dan rutin hariannya.
Pergi bercuti sepuas hati.
Si majikan termenung. Perasaan bercampur aduk.
“Aku ada satu permintaan. Permintaan yang mungkin terakhir daripada aku untuk kamu” ujar si majikan.
“Apakah permintaan itu?” tanya si tukang kayu.
“Aku mahu kamu selesaikan satu sahaja lagi projek. Sebuah rumah kayu terakhir yang aku mahu kamu tumpahkan segala pengalamanmu untuk membinanya” kata si majikan.
Si tukang kayu serba salah.
Sudah terbayang wajah monyok sang isteri di rumah.
Kakinya sudah terasa-rasa pasir di pantai. Wajah sudah dingin-dingin dihembus angin benua. Menangguhkan semua itu untuk kembali bertukang kayu, terasa ralat benar di hati.
Tetapi dek mengenangkan begitu banyak jasa si majikan kepada dirinya dan keluarga selama inimengangguk lesu. Setuju.
Terpaksa.
Rumah dibina seadanya. Asalkan siap.
Sifirnya mudah, apa-apa sahaja yang dibuat kerana terpaksa, terseksa.
Malang sekali.
Setelah berpuluh tahun bekerja dengan penuh dedikasi, dengan hasil kerja yang dipuji ramai, beliau mengakhiri hasil tangan seperti melepaskan batok di tangga.
“Alah, bang. Tak payahlah ukir dan paku beriya-iya sangat. Janji siap sudah. Ini pun kira kita dah baik hati nak tolong siapkan!” hasut sang isteri, menambah lagi rasa ‘tidak ikhlas’ di hati suami, si tukang kayu.
Selesai rumah kayu itu ditukang, beliau sendiri berasa tidak suka untuk melihatnya. Tetapi peduli apa. Beliau mahu segera bersara dan pergi bercuti.
“Nah, tuan. Ini kunci rumah itu. Segala tugasan sudah saya selesaikan” kata si tukang kayu.
“Simpanlah kunci itu!” jawab si majikan.
“Kenapa tuan?” si tukang kayu kebingungan.
“Rumah itu adalah hadiah daripada saya untukmu. Tanda penghargaan atas persahabatan kita selama ini” kata si majikan dengan wajah yang tulus penuh keikhlasan.
Menggeletar tangan si tukang kayu.
Hatinya ditaufan rasa sesal.
“Kalaulah aku tahu rumah ini adalah milikku, nescaya akan kubuat dengan sebaik mungkin!” hati kecil yang tidak pernah berbohong itu berbisik kesal.

ERTI HIDUP PADA MEMBERI

Dalam menghayati makna ERTI HIDUP PADA MEMBERI, hati sering dibisik was-was. Apa gunanya bersusah payah membantu. Cukuplah dengan segala kesusahan hidup kita yang sedia ada, kenapa mahu berpenat lelah untuk orang lain!
“Buat baik berpada-pada!” tokok sebuah peribahasa.
Hati yang akur dengan bisikan-bisikan ini akan mengeluh, “asyik aku sahaja yang memberi. Sesekali kenalah menerima. Terasa bagai dimanipulasi!”
Lalu datanglah segala penyakit sikap. Culas, acuh tidak acuh, ala kadar dan janji siap, menjadi sendi-sendi kerja yang dibuat tanpa sokongan jiwa.
Hakikatnya kehidupan tidak begitu.
Memberi, tidak pernah mengurangkan apa yang ada pada diri, malah menyuntik subur berkat dan kemajuan.
Sesungguhnya setiap kebaikan yang kita berikan dalam khidmat kepada umat, tidak pernah kebaikan itu tidak berbalik kepada kita.
Hanya manusia yang lupakan Tuhan, tidak menyedarinya.

“Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu; dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga.” [Al-Israa' 17: 7]

ABU SAIF @ www.saifulislam.com

Thursday, August 23, 2012

Hati-hati Merisik


"Beruntung Haura'. Abi kata, siapa nak risik Haura' bila Haura' besar nanti, Abi akan  pastikan Abi pernah tamrin dan musafir sekali dengan si dia. Tak sangka, Abi dah ada standard dia. Terer  Abi, kan Haura'?!"

 
Jika memilih tidak bercinta sebelum berkahwin seperti kehendak syarak, jangan sampai berkahwin dengan seseorang yang kita tidak jelas tentang agama dan akhlaknya. Jangan mudah terpesona dengan apa yang terpapar di mata. Perlu merisik dengan bijaksana dan penuh kreativiti.
Macam-macam cara merisik.
Ada orang yang menghantar spy.
 Ada yang  bertanya kepada keluarga dan jiran tetangga si dia.
Ada yang menilai melalui facebook dan blog si dia dalam diam...dan ada bermacam-macam  lagi bentuk risikan. Kreatif!
Merisik dengan cara berkawan-kawan dulu dengan si dia? Hmm, itu bukan merisik, tapi berpelesit. Ianya syubhat, kata Yusuf al-Qaradhawi. Tiada contoh begini yang ditunjukkan oleh golongan salafussoleh.
Lebih menarik, ada yang merisik melalui orang tengah yang amanah dan dihormati agama dan akhlaknya. Beruntunglah bagi mereka yang mengikuti mana-mana institusi usrah atau halaqah kerana mereka lebih mudah menemui orang tengah yang amanah.
Ikuti teladan  betapa berhati-hatinya Saidina Umar untuk mengenali peribadi seseorang. Saidina Umar semasa cuba menyingkapi keperibadian seseorang, beliau sudah meletakkan piawaian tertentu. Beliau tidak mudah tertipu melihat postur dan penampilan seseorang. Beliau meletakkan kayu ukur tertentu bagi menilai agama dan akhlak seseorang itu. Ketika datang seorang lelaki yang memberikan kesaksian untuk seseorang, Umar bertanya kepadanya:
            Umar               : Adakah kamu mengenal orang ini?
            Sahabat           : Ya.
Umar               :Adakah kamu berjiran dengannya dan mengetahui saat dia keluar masuk?
            Sahabat           : Tidak.
Umar               :Adakah kamu pernah menemaninya dalam satu perjalanan (musafir) dan mengenal kemuliaan akhlaknya?
            Sahabat           :Tidak.
Umar               :Adakah kamu pernah berinteraksi dengannya yang melibatkan dinar dan  dirham (duit), sehingga kamu mengenal sifat hati-hatinya?
            Sahabat           :Tidak.
Umar               :Mungkin kamu pernah melihatnya berdiri dan duduk solat di masjid, mengangkat kepalanya pada suatu ketika dan menundukkannya pada saat yang lain?
            Sahabat           :Ya.
            Umar               :Pergilah. Sungguh kamu tidak mengenalnya.
 
From blog Fatimah Syarha

Wednesday, August 8, 2012

Kisah Hati


Kisah hati siapa, ya? Ia langsung tiada kaitan dengan cinta kaum Adam dan Hawa. Sebaliknya, cinta kepada Allah melalui aqidah yang mantap, ibadah yang berkesan, dan akhlak yang soleh dan terpuji. Ini juga dikatakan CINTA. Cinta yang abadi antara hamba dan Penciptanya.
Gabungan ketiga-tiga (aqidah yang mantap, ibadah yang berkesan, dan akhlak yang soleh dan terpuji) inilah yang menjadi tunjang dalam membentuk peribadi muslim yang unggul - yang melahirkan keindahan Islam melalui perwatakan dan sahsiah yang baik yang ditunjukkan oleh individu muslim.
Ya, KISAH HATI. Kisah hati seorang insan bergelar muslimah yang hatinya telah disentuh oleh seorang muslim yang hanya tahu bermain dengan kata-kata. Tetapi Allah amat menyayangi dirinya dengan membuatkan dia sedar bahawa ini bukanlah yang dinamakan cinta yang abadi. Bukan ini yang digariskan oleh Islam.
"Ana dah jatuh hati pada enti.."
Siapa sangka ayat yang sengaja dibuat-buat itu membuatkan hatinya tercuit. BENAR. Hati seorang perempuan mudah disentuh, mudah dilenturkan. TAPI jangan kalian yang bergelar lelaki lupa bahawa kami sentiasa ada Allah yang menjaga kami, yang mengawasi setiap tindak-tandukmu, yang sentiasa mengerti isi hatimu.
Rupa-rupanya, ada kekurangan pada ayat itu yang membuatkan kami tahu bahawa ini bukanlah cinta yang sebenar yang indah.
"Ana dah jatuh hati pada enti...DAN mahu menjadikan enti sebagai isteri."
JANGAN dilafazkan kata 'suka' kalau masih belum bersedia. Kalau hanya sekadar 'suka-suka'. SOAL HATI bukanlah mainan. Hati yang dimiliki ini juga memiliki kekurangan, kecacatan.
Bukan harta yang dicari dan bukan rupa yang didambakan. Tetapi akhlak yang soleh, keikhlasan dan kejujuran yang diidamkan. BERILMU dan BERAKHLAK mahmudah, sungguh indah sekiranya dipadankan.
Sudah cukup Allah bagiku. Terasa indah setiap kali bersamaNya. BENAR. Cinta Allah, jelas diperlihatkan olehNya. Nikmat hidup, sihat, iman dan Islam, tanda Dia sayang pada kita.
Tetapi cinta manusia, belum tentu jelas terpampang di hadapan mata. Pengorbanan dan kesetiaan seringkali hilang dalam sesuatu perhubungan. Tetapi tidak seperti Saidina Ali dan Saidatina Fatimah. Tidak seperti Yusuf dan Zulaikha. Apatah lagi tidak seperti Nabi Muhammad dan Saidatina Khadijah. Pengorbanan, kesetiaan dan kejujuran sentiasa menghiasi mereka. Sungguh INDAH Islam mengatur perjalanan hidup mereka.
Oleh sebab itu, jangan sesekali melafazkannya kalau kalian tidak bersungguh-sungguh untuk memiliki. Kerana hati mereka sungguh tulus dan ikhlas dalam mencintai dan mengasihi dan sentiasa dipelihara oleh Allah.
- Artikel iluvislam.com

Biodata Penulis

Nur Adilah bt Mohd Zaidi berasal dari Pulau Pinang dan berumur 19 tahun. Beliau menuntut di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam jurusan Farmasi Beliau berkongsi karya di http://serikandislam.blog.com/

Friday, August 3, 2012

siapa pemilik hatiku....

Dilangit takdir-Nya sudah tersurat, dan dibumi janji terikat..jika ia sudah dinamakan takdir, maka biarkanlah DIA yg menentukannya...bila brbicara soal jodh, aku lebh memlilih utk menanti, brdoa dan berharap kepada-Nya..xperlu mncari, bila sudah masanya, ia akan dtg sndiri melamr hati dgn cara yg terhormat.... siapa yg tdk cmburu, melihat shabat2 seperjuangn yg sudah bertemu si pemilik cinta, nmun aku tahu, ketentuan-Nya adalah yg terindah.. aku lbh bahagia melihat org2 sekelilingku bhagia dgn cinta yg dimilikinya dr aku merasai sndiri..krn trkadang melihat org2 yg aku syg bahagia, aku turut mrasa bahang kebahagiannya... maka dgn itu jgn ditanya tentng jodh, krn jawapanku tetp sama, krn belum sampai masanya, krn Allah belum menginginkan utk aku bertemu sang pemilik hati..mungkin saja dia masih brsiap sedia utk datang menyunting aku sbagai pelengkap tulang rusuknya..mungkin saja Allah menginginkan aku utk trus brusaha mmperbaiki diri dan mnyiapkn diri utk mnjadi seorang zaujah yg taat. mungkin jodh ku telah dtakdirkan bersatu di atas dunia, dan mngkin jodhku telh tertulis di akhirat sana..semua itu rahsia Allah...utk waktu ini, cukuplah bgiku cinta Allah swt..^_^

Friday, July 27, 2012

Love


\
Bila bicara soal cinta, memang ramai yang inginkan jalan cerita cinta semanis dan seromantis jalan cerita cinta yang mereka lihat di kaca televisyen. walhal, di dalam cerita tersebut, sudah tentu pengarah yang mengarah mereka untuk berbuat begitu. Sedangkan kita sebagai manusia di Bumi sementara ini, segalanya Allah yang tentukan, termasuk kisah cinta kita. Ketahuilah, kisah cinta kita semua sudah diaturkan oleh Sang Pencipta. Dia yang Maha Mengetahui segalanya.

Rasa cinta itu adalah perasaan yang Dia telah kurniakan pada kita. Memang tiada siapa mampu menolak rasa cinta itu. Dia akan hadirkan rasa cinta yang sebenar-benarnya itu tika waktunya sudah tiba. Kita hanya perlu berdoa memohon yang terbaik dari-Nya. Usah risau, kerana Dia memberi apa yang kita perlu, dan bukannya apa yang kita mahu. Bersangka baiklah selalu dengan Allah. Kita hanya merancang, Dia jua yang menentukan.

Adakalanya, Dia memberi sebelum sempat kita menadah tangan meminta pada-Nya. Dan sesekali Dia mengambil sebelum Dia memberitahu kerana Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita. Ketahuilah, adakalanya Allah menguji tanpa kita sedari, maka Dia akan anugerahkan akal untuk berfikir memilih jalan yang terbaik.
" wahai hati, jadikan penantian ini jalan menuju keberkatan,
bersabarlah~ akan ada indah di penghujungnya nanti,
asalkan cinta ILAHI sentiasa mengiringi,
insyaAllah, kita akan terus tenang dan sabar menanti. "

Wednesday, July 18, 2012

TERJEMAHAN dr KITAB ASH-SHABUNI

RINGKASAN BAB FATIHATUL KITAB
  
1. Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
2. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan Yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.
3. Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
4. Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).
5. Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja Kami memohon pertolongan.
6. Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
7. Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

Ø  Nama bagi Surah al-Fatihah
  Tiga nama bagi surah al-Fatihah : al-Fatihah, Ammul Kitab, dan as-Saba’al muthani
Ø  Tafsirnya:
  Allah yang Maha Agung lagi Maha Tinggi memerintahkan membaca ta’awwudz (hendak) membaca al-Quran, berdasarkan dalil al-Quran surat an-Nahl:98
 
98. Oleh itu, apabila Engkau membaca Al-Quran, maka hendaklah Engkau terlebih dahulu) memohon perlindungan kepada Allah dari hasutan Syaitan Yang kena rejam.

1.      Ja’far al-Shadiq berkata membaca ta’awwudz sebelum membaca al-Quran adalah harus. Adapun untuk amalan-amalan lain tidak ada ketentuan.
2.      Yang paling masyhur di kalangan ahli bahasa, bahwa yang dimaksud basmalah itu ialah ucapan “bismillahirrahmanirrahim”. Memulai al-Quran dengan basmalah memberikan bimbingan kepada kita, hendaknya mengawali semua perbuatan dan perkataan kita dengan basmalah. Ada hadits sahih yang berbunyi:
setiap perkara yang penting yang tidak dimulai dengan (membaca) bismillahirrahmanirrahim adalah terputus (barakahnya).
Kemudian jika ditanyakan: Mengapa kita harus membaca bismillah bukan billah?
Maka jawabnya adalah sebagaimana yang dikatakan al-‘Allamah Abu Su’ud: itu adalah untuk membedakan antara “sumpah” dan “tabaruk” (mencari berkah). Sebuah pendapat mengatakan bahwa kata “billah” itu sekaligus mengandung sumpah dan tabarruk, maka (penyebutan lafad) “bismi” (dengan nama/atas nama) itu menunjukkan pada maksud tabarruk dan permohonan perlindungan dengan menyebut nama-Nya, sehingga kemungkinan mengandung maksud bersumpah dengan sendirinya tertepiskan)
3.      Sebagian ulama’ berpendapat, bahwa nama adalah hakekat si pemilik nama itu sendiri, maka dengan demikian, ucapan bismillah itu sama dengan billlah dan bahawasanya kata “ism” itu terbaur (dalam kata lainnya).
4.      Perbedaan antara lafa, “Allah” dan lafal “Ilah” ialah, bahwa yang pertama itu nama bagi Dzat yang Mahasuci yang tidak dimiliki oleh makhlukNya, yang berarti “al-ma ‘bud bihaqqin” (Yang Berhak diibadahi). Sedangkan yang kedua (Ilah) mencakup (semua yang disembah) baik untuk Allah sendiri maupun lain-Nya.
5.      Dalam ucapan “bismillahirrahmanirrahim” mengandung faedah-faedah yang besar. Antara lain a. tabarruk (mencari berkah) dengan menyebut nama Allah; b. mengagungkan Allah; c. mengusir syaitan; d. menampakkan perbedaan dengan kaum musyrikin yang biasa membuka pekerjaan-pekerjaan mereka dengan berhala-berhala mereka; e. menimbulkan rasa aman bagi orang yang merasa takut dan menunjukkan pengucapnya berhubungan dengan Allah; f. pengakuan atas ketuhanan Allah, dan nikmat-Nya. Serta permohonan pertolongan-Nya; g. dalam basmalah terkandung dua nama-Nya yaitu Allah dan ar-Rahman.
6.      Alif dan lam pada lafal “al-hamd” adalah mengandung arti mencakup semua jenis (yakni semua jenis al-hamd/pujian), artinya “tidak ada yang berhak memperoleh sanjungan yang sempurna dan pujian paripurna, kecuali Allah Rabbul ‘Alamin. Dialah tuhan yang bersifat sempurna yang berhak diagungkan, disanjung, dan disucikan. Sedang kata “al-hamd” dengan bentuk ma’rifat (dengan kata sandang “tentu” yaitu “al”), menunjukkan bahwa pujian bagi Allah merupakan perkara yang kekal dan terus-menerus, tidak mengenal baru datang yang berulang-ulang.
7.      Faedah menyebut ar-Rahman ar-rahim sesudah lafal rabbul Alamin adalah karena lafal “Rabb” mengandung makna kebesaran, kepemimpinan dan pemaksaan, maka barangkali orang yang mendengarkan lafal Rabb ini akan mengira bahwa Ia Pemaksa yang tidak menyayangi hamba-Nya sehingga timbullah rasa takut di dalam jiwanya dan putus as, maka dikaitlah “ungkapan” ini dengan kata-kata ar-Rahman ar-Rahim untuk menguatkan bahwa al-Rabb ini Maha Agung  lagi Maha Tinggi dan kasih saying-Nya meliputi segala sesuatu.
8.      Firman Allah “Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepadaMu kami mohon pertolongan” ini, terjadi iltifat, (peralihan) dari kata ganti untuk orang ketiga ke kata ganti untuk orang kedua (minal gahibah ilah khitab), dengan cara menganekaragamkan kalimat, karena hal itu lebih mengena dalam kecenderungan jiwa serta menarik sugesti. Dan iltifat ini salah satu macam  metode Ilmu Balaghah. Kalau mengikut kalimat sebelumnya tentu berbunyi “iyyahu na ‘budu” (kepada-Nya kam menyembah), tetapi kemudian dialihkan dari dhamir ghaibah ke dhamir mukhathab dengan menggunakan metode iltifat.
9.      Na’budu dan nasta’in menggunakan kata jama’, tidak dengan kata-kata a’budu dan asta’inu. Ini mengandung makna yang halus dan dalam, yaitu pengakuan seseorang atas segala kekurangannya dihadapan Raja Diraja yang Maha Agung dan Maha Tinggi, serta pengakuan kekurangannya dalam memohon pertolongan dan hidayah kepada-Nya dengan sendirian, maka seolah-olah ia berkata: Ya Rabbi aku seorang insane yang hina lagi rendah, tidaklah patut kiranya aku berdiri dalam kedudukan ini, dalam bermunajat kepada-Mu, seorang diri, tetapi aku menggabungkan diri secara serentak dalam kelompok orang-orang yang bertauhid, lalu aku berdo’a kepada-Mu bersama mereka, maka kabulkanlah do’aku bersama mereka ini, kami secara serentak bersama-sama menyembah-Mu dan memohon pertolongan kepada-Mu.
10.  Allah menisbatkan pemberian nikmat atas diri-Nya (an’amta ‘alaihim) tetapi menyesatkan dan murka tidak Ia nisbatkan atas diri-Nya. Ia tidak berfirman “ghadabta ‘alaihim wa adhlaltahum” (dan bukan orang yang telah Engkau murkai dan Engkau sesatkan). Hal ini bertujuan untuk member pelajaran kesopanan (sikap hamba) terhadap Allah Azza wa jalla. Sehingga tidak dinisbatkan hal keburukan kepada-Nya meskipun pada hakekatnya merupakan taqdir-Nya.

  Kandungan Hukum
1.      Hukum pertama : Adakah Basmallah Ayat daripada al-Quran?
Ijmak ulama bersepakat bahawasanya basmallah telah datang pada surah al-Naml pada ayat yang ke 30. Tetapi p’khilafan disini ialah, adakah ia ayat daripada al-Fatihah, dan awal setiap surah ataupun tidak? Dalam masalh ini  tiga perkhilafan di sini :
a.       Mazhab Syafie : ia ayat daripada surah al-fatihah, dan termasuk ayat pertama dari setiap surah.
b.      Mazhab Maliki : bukan daripada ayat al-Fatihah, dan bukan daripada surah-surah dalam al-Quran.
c.       Mazhab Hanafi : ia merupakan ayat yang lengkap atau sempurna daripada penurunan al-Quran untuk membeza-bezakan di antara surah-surah lain. Dan ia bukan ayat daripada surah al-Fatihah.

Ø  Dalil Mazhab Syafie
Beliau mengambil dalil daripada :
1.      Hadits Abu Hurairah daripada Nabi Muhammad s.a.w telah bersabda :
sekiranya kamu membaca الحمد لله رب العالمين . Maka bacalah ( bismillahirahmanirahim). Sungguhnya ia ammu kitab, ummul kitab dan tujuh ayat yang diulang-ulang, sedang bismillahirrahmanirrahim itu adalah satu dari ayatnya”
2.      Hadits Ibn Abbas r.a:
sesungguhnya Rasullulah membuka solat dengan “bissmillahirrahmanirrahim”
3.      Hadits dari Anas r.a, bahwa ia pernah ditanya tentang bacaan Nabi saw, lalu ia menjawab:
“Adalah bacaannya panjang, kemudian ia membaca bismillahirrahmanirrahim, malikiyaumiddin.
4.      Hadits dari Anas r.a, bahwa ia berkata:
“Suatu hari Rasul berada diantara kami, tiba-tiba ia mengantuk, kemudian ia mengangkat kepalanya sambil tersenyum. Kami bertanya: apakah gerangan yang menyebabkan engkau tersenyum ya Rasulullah? Ia menjawab: tadi telah turun kepadaku sebuah surat. Kemudian ia membaca “bismillahirrahmanirrahim, inna a’thainakal kautsar fa shalli lirabbinka wanhar inna syani’aka huwal abtar”
5.      Mereka menggunakan dasar secara naqal, yaitu bahwa dalam mushaf al-Quran yang pertama, basmalah itu tertulis pada permulaan surat al-Fatihah dan pada permulaan setiap surat lainnya, kecuali surat at-Taubah, demikian juga dalam mushaf yang ditulis pada periode berikutnya yang kemudian dikirim ke ibukota-ibukota negara Islam.

Ø  Mazhab Maliki
  Beliau mengambil dalil bahawasanya bissmillahirrahmanirrahim bukan ayat daripada surah al-Fatihah, dan bukan daripada salah satu ayat al-Quran :
a.       Hadis Aisyah r.a : “Adalah Rasulullah saw membuka salat dengan takbir dan (membuka) bacaan dengan alhamdulillahi rabbil ‘alamin.”
b.      Hadis Annas, ia berkata: Aku telah sembahyang di belakang Baginda saw, Abu Bakar, Umar, Uthman, sesungguhnya mereka memulakan dengan alhmdullilahirabbilaalamin.
(HR. Bukhari-Muslim)
Dan lafal Muslim dikatakan :
“Mereka tidak menyebut bismillahirrahmanirrahim, baik pada permulaan bacaan maupun pada akhirnya”
c.       Hadits Abu Hurairah r.a, ia berkata: “Aku pernah mendengar Rasulullah saw. bersabda: Allah Azza wa Jalla berfirman: Aku membagi shalat antara-Ku dan hamba-Ku dua bagian, sedang bagi hamba-Ku apa yang ia pinta. Maka apabila seorang hamba mengucapkan alhamdulillahi rabbil ‘alamin, maka Allah berfirman: Hamba-Ku memuji-Ku. Dan apabila hamba tadi mengucapkan ar-rahman ar-rahim, maka Allah berfirman : Hamba-Ku menyanjungkan-Ku. Dan apabila hamba tadi mengucapkan maliki yaumid-din, maka Allah berfirman: Hamba-Ku mengagungkan Aku, dan suatu ketika berfirman: Hamba-Ku menyerahkan (urusannya) kepada-Ku. Maka apabila ia mengucapkan iyyaka na’budu wa iyyaka nasta’inu, Ia berfirman: Ini antara-Ku dan antara hamba-Ku dan bagi haba-Ku apa yang ia pinta. Kemudian apabila ia mengucapkan ‘ihdinas shirathal mustaqim shirathal ladzina am’amta alaihim ghairil magdhubi alaihim wa aladhallim’, maka Ia berfirman: Ini untuk hamba-Ku dan bagi hamba-Ku apa yang ia pinta”.
d.      Dan kalau basmalah itu termasuk surat Fatihah, maka akan terjadi pengulangan, yaitu “ ar-rahmanir rahim” yang lengkapnya berbunyi demikian “bismillahirrahmanirrahim alhamdulillahi rabbil ‘alamin arrahmanirrahim”, model seperti ini dapat merusak keindahan susunan yang agung ini.
e.       Ditulisnya basmalah di permulaan surat-surat adalah untuk diambil berkatnya dan demi melaksanakan perintah agar memulai segala hal dengan membacanya.


Ø  Mazhab Hanafi
Golongan ini berpendapat bahwa penulisan basmalah pada mushaf menunjukkan ia daripada al-Quran tetapi ia tidak menunjukan ayat daripada setia surah. Dan telah datang hadith yg memberitahu tidak perlu membacanya dengan keras dalam solat bersama al-Fatihah, ia menunjukan bukan sebagian daripada al-Fatihah. Maka mereka menetapkan ia adalah ayat yang daripada al-Quran secara total, kecuali surah al-naml. Ia telah diturunkan untuk membeza diantara surat-surat.
        Diantara yang memperkuat pendirian madzhab mereka yaitu riwayat dari Sahabat sesungguhnya mereka telah berkata : kami tidak tahu penghabisan surat-surat sehingga telah turunnya “bissmillahirahmanirahim”
  Daripada Ibn Abbas r.a : bahawasanya rasullullah tidak tahu untuk membeza surah-surah sehinggalah turun nye ayat “bissmillahirahmanirahim

Ø  Pandangan yang Paling Tepat ataupun Paling Rajeeh

Pandangan yang paling tepat menurut pengarang kitab ini adalah pendapat Mazhab Hanafi daripada Qaul-qaulnya karena merupakan pandangan yang netral dia antara dua pandangan yang saling bertentangan.

1.      Apakah Hokum Membaca Basmallah dalam Shalat?

Ahli-ahli fiqh berbeza pendapat dalam membaca basmalah dalam shalat :

Mazhab Maliki : Melarang membacanya dalam shalat, dari segi jelas ataupun senyap. Baik di permulaan Fatihan maupun di permulaan pada surat-surat lain. Dan sebahagian yang boleh membacanya dalam shalat sunat.
Mazhab Hanafi : Ketika shalat membacanya dengan cara senyap disertakan dengan al-Fatihah dalam setiap rakaat shalat. Dan lebih bagus baca setiap surat.
Mazhab syaafie : Membacanya ketika shalat adalah wajib, dalam shalat jahriyah harus dibaca keras dan dalam shalat siriyyah harus dibaca perlahan.
Mazhab Hanbali : membacanya dengan senyap, dan tidak sunnat baca dengan jelas

Mereka berbeda pendapat pada “bissmillahirahmanirahim”, adakah ia ayat daripada surah al-fatihah dan awal bagi setiap surah ataupun tidak. Permasalahan ini telah dibicarakan terdahulu.
        Dan perkhilafan pada membacaan secara jelas dalam solat. Maka telah di naqal kan daripada Ahmad : “Sesungguhnya tidak sunat membaca secara jelas” . Ia pendapat Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali, Ibn mas’ud, Mazhab Thauri, Malik, Abi Hanifah

2.       Adakah Wajib Membaca Fatihah Dalam Shalat?

Perbedaan pendapat fuqaha dalam hukum membaca Fatihah dalam shalat berdasarkan dua mazhab :
 Mazhab Jumhur (Malik, Syafie, Ahmad) : Sesungguhnya membaca fatiha adalah syarat sah solat, maka siapa yang meninggalkan keatas qudrat nya maka tidak sah solat nya.

Mazhab ats-Tsauri & Hanafi : Dibolehkan tidak membaca al-Fatihah dan tidak membatalkanya. Tapi, wajib membaca ayat al-Quran dan paling sedikit tiga ayat pendek ataupun satu ayat panjang.

Ø  Mazhab Jumhur
Mereka mengambil dalil wajibnya membaca fatiha :

1.      Hadits Ubadah bin Shamit bahwa Nabi saw. bersabda:
“ Tidak ada shalat bagi orang yang tidak membaca al-Fatihah”
2.      Hadits Abu Hurairah r.a bahwa Rasulullah saw. bersabda:
Barangsiapa shalat tanpa membaca al-Fatihah, maka shalatnya tidak sempurna, maka shalatnya tidak sempurna, maka shalatnya tidak sempurna”
3.      Hadits daripada Abi Sa’id al-Khudri : “Kita disuruh atau diperintahkan membaca al-Fatihah dan apa (ayat) yang mudah (bagi kami)”

              Mereka berkata: Riwayat-riwayat ini menunjukkan wajibnya membaca al-Fatihah dalam shalat, karena sabda Nabi saw: “Tidak ada shalat bagi orang yang tidak membaca al-Fatihah” itu menunjukkan tidak sahnya, demikian juga hadits Abu Hurairah “maka shalatnya tidak sempurna”, yang diulang tiga kali oleh Nabi saw. adalah menunjukkan kurang pada fasidnya. Atas dasar ini maka seharusnya bacaan Fatihah itu menjadi syarat sahnya salat.



Ø  Mazhab Hanafi

Ats-Tsauri & Fuqaha golongan Hanafiyah menganggap sah shalat dengan tidak membaca al-Fatihah dengan al-Quran dan Sunnah :

a.       Firman Allah yang artinya : “maka bacalah apa yang mudah daripada al-quran” (al-muzammil : 20). Maka ini menunjukan wajib membaca ayat atau sesuatu yg mudah daripada al-Quran. Karena telah disebut pada pembacaan dalam shalat dengan dalil firman Allah yang artinya : “Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui bahwasanya engkau berdiri (shalat) kurang dari dua pertiga malam”, kemudian selanjutnya Allah berfirman: “Maka bacalah apa yang mudah bagimu dari al-Quran”
b.      Daripada Abi Hurairah r.a : Sesungguhnya telah masuk seorang pemuda kedalam masjid untuk solat, kemudian telah datang Rasulullah kemudian memberi salam kepada Rasullullah, lalu baginda menjawab salamnya dan bersabda : “ Shalatlah, karena sesungguhnya engkau belum shalat”. Kemudian laki-laki itu shalat, lalu datang. Kemudian Nabi saw. menyuruhnya mengulang shalatnya kembali, sehingga tiga kali, lalu laki-laki itu berkata: Demi Dzat yang mengutusmu dengan haq, aku tidak dapat mmperbaiki lagi selain itu, Nabi saw. bersabda: “Apabila engkau hendak shalat, maka sempurnakanlah wudhu dengan sempurna, kemudian menghadaplah ke kiblat, lalu takbirlah, kemudian bacalah apa yang mudah bagimu dari al-Quran dst”.
Mereka berkata: Hadits Abu Hurairah tentang Nabi saw. yang mengajarkan shalat kepada laki-laki di atas menunjukkan “boleh memilih” (bacalah apa yang mudah bagimu dari al-Quran), dan memperkuat pendapat kami, dan bahwa ayat al-Quran tersebut menunjukkan tentang bolehnya membaca ayat apa saja dari al-Quran.

4.      Adakah Makmum Dibolehkan Membaca di Belakang Imam?
Mazhab Syafie & Hambali : wajib membaca al-Fatihah di belakang imam sama ada solat secara sirr atau jahriyah.
Mazhab Maliki : Membaca secara sirr (senyap) belakang imam, dan tidak perlu membaca secara jelas.
Mazhab Hanafi : Tidak wajib membaca al-Fatihah di belakang imam sama ada secara jelas ataupun senyap.
Dalil yang digunakan oleh Syafi’iayah dan Hanbali dengan Hadis “ Tidak shalat bagi orang yang tidak membaca al-Fatihah”. Ia adalah lafaz umum yang menyeluruh makmum dan imam, samada shalat secara jahriyyah ataupn siriyah. Maka barang siapa tidak membaca Fatihah maka tidak sah shalat.
              Imam Malik yang mewajibkan membaca al-Fatihah secara sir dalam shalat, dan melarang membaca dibelakang imam apabila shalat jahriyah dengan berdasarkan pada firman Allah “Dan apabila al-Quran dibaca, maka dengarkanlah dan perhatikanlah agar supaya kamu dirahmati”. ( Qs. Al-A’raf:204)
              Al-Qurtubi mengutip daripada pendapat Imam Malik yang mengatakan, sesungguhnya dia tidak membaca pada jahhr dengan sesuatu daripada al-Quran di belakang imam, Dan berbeza dalam sir dia membaca. Maka sesungguhnya siapa yang tidak membacanya maka buruk dan tidak ada sesuatu padanya.
               Mazhab Imam Hanafi sesungguhnya ia melarang daripada membaca di belakang imam secara mutlak berdasarkan firman Allah : “Dan apabila al-Quran itu dibaca maka dengarkanlah” (al-A’raf : 204), dan hadits yang berbunyi : “Barangsiapa (shalat) bersama iman, maka bacaan imam (cukup) baginya”.
Hikmat Tasyri’
              Seorang manusia akan berdiri di hadapan surat yang mulia ini (al-Fatihah) sebagai seorang hamba yang tunduk, yang mengakui kelemahannya, yang merasa kekurangannya, sebab surat ini adalah wahyu yang diturunkan Allah. Al-‘Allamah al-Qurtubhi berkata: surat al-Fatihah ini disebut “al-Qur’anul ‘azhim”, karena segala macam ilmu al-Quran sebab surat ini berisi pujian kepada Allah yang Maha Gagah dan Maha Agung dengan sifat-sifat kesempurnaan dan keagungan, perintah beribadah dan ikhlas dalam menjalankannya, mengakui kelemahan diri, bahwa tidak ada sesuatu pun yang bisa ditegakkan tanpa pertolongan-Nya, mohon petunjuk shiratul mustaqim, mohon dijauhkan dari mengikuti ihwal orang-orang yang durhaka, menerangkan akibat orang-orang yang menyeleweng, dan inilah tujuan-tujuan yang dibawa oleh al-Quran itu sendiri.
              Asy-Syahid Syeikh Hasan al-Banna berkata dalam Risalah-nya yang berharga “Muqaddimah Fit Tafsir”, ‘ Tidak diragukan lagi orang yang merenungi surat al-Fatihah yang mulia ini juga setiap mukmin yang berusaha menghayati, baik di waktu shalat atau di luarnya, ia akan mengetahui kekayaan maknanya, keindahan (lafal-lafalnya), keserasian hubungannya (antara satu ayat dengan ayat yang lain), keagungannya, rasionya, cahayanya yan dapat menyinari kepada sekeliling hati (pembacanya), yaitu mula-mula pembacanya menyebut sambil bertabarruk dengan membaca nama Allah yang bersifat Rahman, yang pengaruhnya Nampak secara rutin dalam segala sesuatu, yang menumbuhkan rasa (kesadaran), bahwa hubungan antara dirinya dengan Khaliqnya yang Maha Agung adalah terletak pada sifat Rahman-Nya yang meliputi segala sesuatu.