Friday, December 30, 2011

Cinta Bermula Dengan Akidah 'Iman'

article ni aku copy dr sebuah blog..sgt brmanfaat..


 Ramai yang tercari – cari cinta sejati untuk kekal abadi, saling sayang menyayangi sampai kemati dan tak pernah putus berdoa moga dapat yang soleh / solehah. Tetapi berapa ramai yang berusaha untuk soleh / solehahkan diri itu, untuk menggapai impian memiliki calon soleh / solehah?

Jika kita berusaha menjadi soleh / selohah insyaAllah, pasti akan muncul impian dihati iaitu “Memiliki cinta soleh solehah kekal abadi”. Ingat JADI SOLEH / SOLEHAH bukan cari SOLEH / SOLEHAH. Yakinlah janji Allah melalui firman-Nya: “…dan wanita-wanita yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik…”” (An-Nur: 26)

Wanita yang solehah tetap menjadi idaman semua lelaki, khususnya lelaki yang beriman. Malah, lelaki yang jahat sekalipun , tetap inginkan wanita solehah sebagai pasangan hidup. Apa nak dihairankan, bukankah sipengotor pun sukakan kebersihan ?

Kita harus malu kepada Allah dan diri kita sendiri, jika kita inginkan jodoh yang baik sedangkan diri kita tidak baik. Kekadang rasa sedih apabila seorang pemuda yang tunggang langgang, kaki botol, peleseran, berjudi dan lain² perbuatan maksiat tetapi bila nak berumah tangga minta ibu carikan wanita solehah di kampung. Mesti lahir dihati nak bina rumah tangga bahagia dan dengan insan yang boleh membimbing diri kejalan sempurna. Walaupun usaha mencari pasangan yang soleh @ solehah itu dimiliki, tetapi impian dan hasrat tidak akan tercapai kerana diri sendiri tidak berusaha untuk memiliki AKIDAH “iman”.

Iman mestilah dijadikan persoalan teras dan asas dalam sebuah keluarga. Ini sewajarnya menjadi dorongan utama untuk berumah tangga. Tujuan berumah tangga hendaklah difokuskan semata – mata untuk mendapat keredhaan Allah. Oleh kerana itulah Rasulullah SAW berpesan bahawa pilihlah pasangan hidup dibuat atas dasar kepatuhan agama.

Sesiapa yang mematuhi pesanan Rasulullah SAW ini secara automatik telah menjadikan iman “akidah” sebagai dasar rumahtangganya. Dia telah meletakkan kepentingan Allah dan Rasul mengatasi kepentingan diri. Mungkin dia sendiri inginkan calon yang cantik @ kacak dan berharta tetapi kerana patuhkan Rasulullah SAW itu dia memilih pasangan yang taat pada agama.

Mendirikan rumah tangga sering disamakan dengan mendirikan masjid. Masjid adalah “rumah” Allah, maka begitulah juga rumah tangga yang dibina atas nama Allah, ia umpama sebuah masjid yang didalamnya suami, isteri dan anak² akan menegakkan hukum Allah.

“Nampak tak disini perlunya cinta bermula Akidah ? “

Ok cuba kita renung lagi,
Jika berlaku sesuatu yang kusut dalam rumah tangga, maka dengan mudah ia dapat diungkai kerana suami dan isteri akan merujuk kembali kepangkal penyatuan mereka iaitu ALLAH. Dengan nama Allah mereka bertemu “kahwin”, maka kepada Allah jualah mereka merujuk segala masalah sepanjang berumah tangga.

Jika berlaku ujian kesusahan atau yang tidak diingini, sikap menyalahkan orang lain kurang berlaku kerana masing² melihat kelemahan diri sendiri sebelum menunding jari kepada orang lain sebaliknya berusaha mengatasi mengikut kaedah dan jalan yang diredhai oleh Allah. Sifat² BURUK dapat diatasi keparas paling minimum bukan hanya untuk dapat keredhaan suami @ isteri tapi masing² buat kerana Allah.

Misalnya, isteri mampu mentaai suami walaupun ketaatannya mungkin tidak dihargai tapi isteri berbuat demikian bukan mengharap balsan suami tetapi semata-mata Allah.

Renungan bagi yang susah hati:
Biar terlajak usia, jangan tersalah pilih… Kelak takut terjadi macam “Cinta Alim² kucing | Diari Seorang Isteri Yang Solehah | "

Persoalan difikiran Mat Romeo :

Apakah caranya mencari calon tu ? Bolehkah memilih ?
“Untuk dapat isteri solehah, jadilah diri itu seorang calon suami yang soleh.” Boleh memilih, pilih jalan yang terbaik. Hehe! “Cuba cari ciri² seorang suami yang soleh… dan bina semua ciri² itu pada diri kita. Muhasabah diri soal hati adakah ikhlas kerana Allah bukan semata² untuk memiliki CINTA SOLEHAH tapi ikhlas kerana Allah… Ukur iman dan Takwa “. Cara ini lebih mudah dari kita berusaha mengukur iman dan takwa orang lain… .

Adakah jaminan cara ini lebih cepat memiliki insan Solehah ?
Maksud disini bukan bererti CEPAT, tapi mungkin lebih TEPAT kerana cara begini ada banyak kelebihannya…

Kalau macam tu, terpaksalah saya hentikan dari mencari wanita SOLEHAH demi berusaha menjadi lelaki yang soleh , begitu ?

Tak begitu, Cuma lebihkan usaha menjadi lelaki yang soleh, sambil itu teruskan usaha mencari yang Solehah. Tapi berpada²lah dengan piawaan solehah awak tu, jangan terlalu tinggi takut nanti tak tercapai. Cukuplah dengan sederhana… kerana mungkin sebelum kahwin tahap SOLEHAHnya rendah sedikit, tetapi bila diri kita dah diperkuatkan dengan Akidah “Iman” menjadi seorang pemimpin, tahap solehahnya insyaAllah akan meningkat… Apa² pun, mestilah lebih ketat dalam menilai diri sendiri. Jangan ambil mudah soal iman dan takwa. Letakkan piawaan yang tinggi pada diri sendiri dulu.

habis klu tak dapat juga walaupun dah berusaha memperbaiki diri macam mana ?

Bisikkanlah dalam hati "JIKA BELUM TEMUI IMPIAN HATI YANG SEJATI BERMAKNA BELUM CUKUP kuat LAGI IMAN, BERUSAHA LAGI memperbaiki diri INSYAALLAH AKAN KAU MILIKI...


Bagaimana mereka yang dah berumah tangga ? Bolehkah guna lagi kaedah ini ?
Apa yang baik, ambilah dan buang yang keruh… Sama² perbaiki diri.. APA YANG PENTING KERJASAMA ANTARA SUAMI ISTERI semoga tercapai impian bina SINARMAWADDAH “sinar kasih sayang” keluarga bahagia itu. Aminnn…

p/s:
" Jika kamu inginkan kejayaan di DUNIA, hendaklah dengan ILMU,,.. jika kamu inginkan kejayaan di AKHIRAT,hendaklah dengan ILMU..dan jika inginkan kejayaan pada kedua duanya.. hendaklah juga dengan ILMU." - Imam Syafi'e..

iman, syariat dan akhlak...

ilmu akan menegakkan IMAN dan apabila beriman akan mudahlah kita menerima SYARIAT sebagai jalan peraturan maka dengan sendirinya akan terbina AKHLAK dlm kehidupan...
INSYAALLAH... :)


Wallahu’alam…

Thursday, December 29, 2011

mlm nie liqa' lg...adoi aku bukn tau sgt pn bab2 videom blog sume tue..nk hrpkn aku? hncus ler..huk3 ikutkn mls jer nk mngadap muka2 yg aku xbrape kenai tuh...hmmmm nk tarik diri rasa xsmpai ht...hmmm hadapi je lah sepet oi..sape soh kau sudi trima...T_T nasiblah kau...think positive k....buat krn Allah...dis is a battle 4 me..^_^ go2 fighting!!!!!


Tuesday, December 27, 2011

Remaja Dan Cinta

C I N T A - U K H U W W A H - F I L L A H

Remaja dan cinta- dua perkara yang bagaikan sudah sebati. Rasa cinta bertandang di dalam jiwa tanpa diundang. Keinginan itu tidak payah dipelajari dan dicari. Lalu hati remaja sering berkata “ apakah salah kami bercinta?” ya..rasa cinta memang tak salah. Ia adalah fitrah semulajadi yang Allah kurniakan kepada setiap manusia. Namun, Allah tidak mengurniakan rasa cinta secara polos begitu sahaja. Dia juga mencipta peraturan  cinta demi menjaga kemurniannya. Peraturan inilah yang seringkali dilanggar. Disinilah remaja terjebak. Cinta terlarang adalah cinta yang menafikan peraturan Allah.

                Mengapa perlu ada peraturan cinta? Jawabnya kerana Allah mencintai manusia. Allah ingin keselamatan  dan kesejahteraan buat manusia melaksanakan keinginan fitrah semulajadi. Keinginan tanpa peraturan akan menyebabkan banyak kemusnahan. Begitulah hubungan cinta terlarang akan membawa banyak implikasi negative dalam kehidupan.

CINTA MUJAHID MUDA

Kini muncul pula fenomena baru, ‘cinta ukhuwwah’ yang mula bertiup hebat di kalangan para remaja dakwah yang digelar ‘mujahid/mujahidah’ muda. Semoga persoalan yang dilontarkan cukup untuk membuka mata para mujahid muda dalam menafsir erti ukhwah fillah. Menurut seorang ustaz, istilah cinta ukhwah terbit hasil dari islamisasi perasaan cinta remaja yang dialami dan istilah ini jelas ditujukan buat para mujahid muda. Amat malang apabila melihat kesucian ukhwah itu dicemari oleh mereka yang bergelar mujahid muda. Keliru atau mengikut nafsu?

                Tidak salah berukhwah tetapi para mujahid harus sedar, wujudnya hijab yang kuat dalam ukhuwwah antara seorang ar-rijal dan an-nisa’. Berhubung secara kerap atau boleh menimbulkan fitnah dan maksiat jelas dilarang dalam agama. Ingatlah mujahid muda, bahawa setiap yang haram itu adalah haram walau apa sekalipun. Cuma kita yang kadang-kadang cuba ‘menghalalkan’ dengan membuat alasan pelbagai itu dan ini.

                Kesimpulannya hanyalah satu, bercintalah secara berilmu. Jangan rosakkan dunia intelektual Islam dengan suasana jelik penuh hipokrit. Jangan nanti ilmu hilang, cinta pun melayang. Bersabarlah sebentar atas nama ilmu. Jodoh tak ke mana. Yang akan ke mana adalah nilai diri dan kesan budaya intelektual di kalangan anda. Malulah dengan hati yang baik dan perasaan yang telah lama terdidik yang mungkin lebih tahu berbanding nafsu yang sering mengajak dan kita terus menurut. Jangan memangsakan ungkapan ukhwah fillah hanya untuk menutup niat lain kita. Semoga kita sentiasa dirahmati dan mendapat petunjuk Ilahi..

SEDARLAH WAHAI DIRI
Salam, boleh berkenalan ? "
"Wsalam .. Boleh jer.. Ni nombor telefon mak saya .. Call la dia dulu .. Kalau dia kata ok , pastu call ayah saya lak .. Kalau dia kata ok gak .. Call tok kadi lak.. Kalau dia kata ok gak .. Kita terus nikah je.. ok?
sweet ^_^ lelaki mne je brani wt cm ni?heheheh
amacam da brani ke bro? leleki yg brjiwa islamic ja bisa ini..hua3 krn apa? sebb DIA dh yakin dgn ketentuaNnya..mmbina sebuah mhligai xsemestinya kita hrus kenai bakal kite tue dulu....mcm cite "Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul"...mana da dorang kenai dulu..btunang pn xdan nk kenalan2 haih...tup2 kenai aftr akad..haha bahgia smpai skrang... ala cm us. idrus habaq kt kitala dlm ceramah dia tue..tgk n dengaq nih...
video
 haha..kpd cowok2, xyahla tkut nk masuk minng ngn ank dara org ya..nk tkut hapa klu direject, dh memng xdak jodh..asal hangpa tau apa yg hangpa buat tue baik, Allah redha..(apa pasai kuaq bhs mat lutfi nih?hua3) aku respect klu de lelaki brani wat cm nie...hahah sooooo sweeeeeeeeeeeeettttttttttttttt...kih3 im still waiting 4 my 'fahri'...hua3 dh xde dh istilh 'Nilku mnjadi kering setelah Mesirku hilang dr pndangan' but i'll be wait u...wherever u're living now...

today, im bit sad..huhu aku pn xtau knp msti aku dipersalahkan...aku xprnh trniat pn nk buat hubungn dorang trputus atau nk buat kacau..aku cuma bg nasiht, pndangn aku jer..dh 'adik' aku sndiri yg mnx...aku ckp atas apa yg aku rasa..aku rasa aku xsalah..aku bcakap bukn sesaja..aku nk dia bukk hati...liht dgn agama bukn dgn dunia, nfsu semata....aku pn xfhm knp awek dia tu mnyalahkan aku..mgkin sebb dia lg mrh kowt...atau sedang brduka, patah ht...aku xpenh niat ape2 pn..aku anggap 'adik' aku tue as young brother..no more thn dat...xlebih! lgpun dia sndiri yg tahu aku ngn  'adik' aku tu cm ne..pe sal dia ckp aku cm tue plak..aku pn xtau [e yg dh 'adik' aku tue ckp kt dia smpai hubungn dorang tu putus...xknlah sebb aku ckp cm tue, 'adik' aku terus putus ngn dia? xknlah sebb aku? aku cuma bg pndangn aku jer..n aku xpernh pn suruh 'adik' aku tue putus ngn dia..just thinking apa yg trbaik...huh aku xkesl klu hubungn dorang putus, sebb tu mgkin yg trbaik..hubungn yg hall hanya perkahwinn..so dorang kene fahm..jatuh cinta xsalh..semua org boleh jatuh cinta..but, xboleh wat sesuka ht hnya kerana cinta..pleaselah jgn jd stupid becz of love...sometimes kita kita trtipu oleh prasaan kita sndiri..yg sebenarnya nfsu semata...hmmm aku pn xtau lah,,,aku hrp dia prtimbangkan balik,,n be more patient...xsemua apa yg kita suka itu baik utk kita n sbaliknya...hanya yakin dgn Allah, segalanya will be easier to us.. jodh prtemuan semua tu dh dtentukn Allah..utk apa kita menangisi sesuatu yg bukn hak kita? hmmmm (aku bcakp mcmlah aku xpenh sedy..hua3) i hope she will be fine n understand wht i hd told her...aku bkn ign jd batu pnhalang..semua tu 'adik' aku yg buat kputusan...bukn krn aku..aku psti krn dia fhm..i hope dat....

Monday, December 26, 2011

memories wif fwens...at Darussalam, Banda Aceh



petang td kami serumah prgi berusrah sambil beriadah di Banda BPD Aceh..wah, seronok giler..hr ni usrah aku bincang sal akhlak dlm Islam..wah3 hbis kluar hujah masing2..cehhhhhhhhhhh most, most, most happiness bl time riadah..huh best dpt main...badminton, bola beracun..n posing..part tu yg pling best..ha3 dah xcare kt owang len dh..hbis gaya kitorang posing..snap2 gitu..hua3 nih kitorang  punya style...rock beb...

sempt lg posing b4 mmulakan usrah
sape pling cntik kasut?of cozla yg brkasut biru..ekeke..perasan!!!


Sunday, December 25, 2011

video
kapel after nikah itu indah..^___^

Lelaki Penggenggam Hujan

Lelaki Penggenggam Hujan

Lelaki ini adalah Otak Staretegi Perang “Parit”
Di Madinah seorang Muslimah, telah mengambil hatinya
Bukan sebagai KEKASIH….
Tapi sebagai sebuah PILIHAN..
Pilihan menurut perasaan yang halus, juga ruh yang suci.
Menikah.
 Iya hanya Menikah, jalan itu…
Tapi Madinah adalah tempat asing untuknya…
Madinah memiliki adat, rasa bahasa, dan rupa-rupa yang belum begitu dikenalnya
Ia berfikir, melamar seorang gadis pribumi tentu menjadi sebuah urusan yang pelik bagi seorang pendatang….
Harus ada seorang yang akrab dengan tradisi Madinah
berbicara untuknya dalam khithbah…
Maka disampaikannyalah gelegak hati itu kepada shahabat Anshar yang dipersaudarakan dengannya, Abud Darda’.
”Subhanallaah.. wal hamdulillaah..”, girang Abud Darda’ mendengarnya
Mereka tersenyum bahagia dan berpelukan.
Maka setelah persiapan dirasa cukup, beriringanlah kedua shahabat itu menuju sebuah rumah di penjuru tengah kota Madinah.
Rumah dari seorang wanita yang shalihah lagi bertaqwa.
”Saya adalah Abud Darda’, dan ini adalah saudara saya Salman seorang Persia. Allah telah memuliakannya dengan Islam dan dia juga telah memuliakan Islam dengan amal dan jihadnya. Dia memiliki kedudukan yang utama di sisi Rasulullah Shallallaahu ’Alaihi wa Sallam, sampai-sampai beliau menyebutnya sebagai ahli bait-nya. Saya datang untuk mewakili saudara saya ini melamar putri Anda untuk dipersuntingnya.”, fasih Abud Darda’ bicara dalam logat Bani Najjar yang paling murni.
”Adalah kehormatan bagi kami”, ucap tuan rumah, ”Menerima Anda berdua, shahabat Rasulullah yang mulia. Dan adalah kehormatan bagi keluarga ini bermenantukan seorang shahabat Rasulullah yang utama. Akan tetapi hak jawab ini sepenuhnya saya serahkan pada puteri kami.” Tuan rumah memberi isyarat ke arah hijab yang di belakangnya sang puteri menanti dengan segala debar hati.
”Maafkan kami atas keterus terangan ini”, kata suara lembut itu. Ternyata sang ibu yang bicara mewakili puterinya. ”Tetapi karena Anda berdua yang datang, maka dengan mengharap ridha Allah saya menjawab bahwa puteri kami menolak pinangan Salman.
Namun jika Abud Darda’ kemudian juga memiliki urusan yang sama, maka puteri kami telah menyiapkan jawaban mengiyakan.”
Jelas sudah. Keterusterangan yang mengejutkan, ironis, sekaligus indah. Sang puteri lebih tertarik kepada pengantar dari pada pelamarnya!
Itu mengejutkan dan ironis. Tapi saya juga mengatakan indah karena satu alasan; reaksi Salman. Bayangkan sebuah perasaan, di mana cinta dan persaudaraan bergejolak berebut tempat dalam hati.
Bayangkan sebentuk malu yang membuncah dan bertemu dengan gelombang kesadaran; bahwa dia memang belum punya hak apapun atas orang yang dicintainya. Mari kita dengar ia bicara.
”Allahu Akbar!”, seru Salman, ”Semua mahar dan nafkah yang kupersiapkan ini akan aku serahkan pada Abud Darda’, dan aku akan menjadi saksi pernikahan kalian!”

Cinta memang tak harus memiliki…

Lelaki ini adalah Khalifah ke empat, setelah Usman bin Affan…
Dia memandang seorang bocah perempuan
Di pelataran rumah seorang sahabatnya…
‘Aisyah binti Thalhah.
Nama bocah perempuan itu…..

Maka berkelebatlah Kenangan
Tentang sahabatnya itu ….Thalhah
Thalhah lah lelaki yang mengatakan
Pada perang Uhud
“Khudz bidaamii hadzal yauum, hattaa tardhaa…”
“ Ya Allah, ambil darahku hari ini sekehendakMu hingga Engkau ridha.”
Tombak, pedang, dan panah yang menyerpih tubuh dibiarkannya, dipeluknya badan sang Nabi seolah tak rela seujung bulu pun terpapas.
 Tapi ia juga yang membuat Arsy Alloh bergetar dengan perkataannya
Maka Alloh menurunkan firmanNya kepada Sang Nabi dalam ayat kelima puluh tiga surat Al Ahzab.
Ini di sebabkan
Ketika Thallhah berbincang dengan ‘Aisyah, isteri sang Nabi, yang masih terhitung sepupunya
Rasulullah datang, dan wajah beliau pias tak suka.
Dengan isyarat, beliau Shallallaahu ‘Alaihi wa Sallam meminta ‘Aisyah masuk ke dalam bilik.
Wajah Thalhah memerah. Ia undur diri bersama gumam dalam hati,
“Beliau melarangku berbincang dengan ‘Aisyah. Tunggu saja, jika beliau telah diwafatkan Allah, takkan kubiarkan orang lain mendahuluiku melamar ‘Aisyah.”
Maka bergetarlah Langit
“Dan apabila kalian meminta suatu hajat kepada isteri Nabi itu, maka mintalah pada mereka dari balik hijab. Demikian itu lebih suci bagi hati kalian dan hati mereka. Kalian tiada boleh menyakiti Rasulullah dan tidak boleh menikahi isteri-isterinya sesudah wafatnya selama-lamanya.”
(QS Al Azhab 53)
Ketika ayat itu dibacakan padanya, Thalhah menangis. Ia lalu memerdekakan budaknya, menyumbangkan kesepuluh untanya untuk jalan Allah, dan menunaikan haji dengan berjalan kaki sebagai taubat dari ucapannya.
Kelak, tetap dengan penuh cinta dinamainya putri kecil yang disayanginya dengan asma ‘Aisyah.
‘Aisyah binti Thalhah.
Wanita jelita yang kelak menjadi permata zamannya dengan kecantikan, kecerdasan, dan kecemerlangannya.
Persis seperti ‘Aisyah binti Abu Bakr yang pernah dicintai Thalhah.

Cinta memang tak harus memiliki…

Lelaki ini adalah sebaik-baiknya Raja
Sepeninggal Khalifah ke empat Ali Bin Abu Thalib
Hatinya, bergetar dan ia tahu
Dia telah Jatuh cinta
Pada seorang Muslimah Sholeha…
Rakyatnya
Tak ada yang istimewa
Pada wanita itu dari segi kecantikannya
Justru itu lah yang membuatnya Jatuh Cinta
Maka dengan kekuasaanya
Ia menikahi wanita itu…
Tapi ia tak tahu
Ia tak pernah bisa
MENIKAHI HATI WANITA ITU……
Wanita itu telah melatakan hatinya
Pada pemuda desanya….
Hingga di keheningan malam
Di 1/3 terakhir
Terdengarlah olehnya
Bait-bait puisi dalam lantunan Doa….
Tentang kerinduannya pada pemuda desa itu…
 Ia sadar
Ini adalah DEKLARASI JIWA istrinya
“Aku Tak Mencintaimu”
Maka dengan berat hati ia ceraikanlah istrinya
Lelaki ini adalah Muawiyyah bin Abu Sofyan
Duta pertama dari Rasulullah Saw
Yang datang dan melaporkan keadaan Kepulauan Nusantara
Kepada Nabi Saw

Cinta memang tak harus memiliki…

Lelaki ini adalah IDEOLOGI IKHWANUL MUSLIMIN
Orang no 2 yang sangat berpengaruh setelah Hasan AlBanna, pada Harokah itu..
Ia adalah lelaki Sholeh
Dulu ia pernah jatuh cinta pada gadis desanya
Namun gadis desa itu menikah
3 tahun setelah Lelaki ini pergi belajar ke luar negeri untuk Belajar
hal ini membuat ia sedih
namun ia tak mau larut dalam kesedihannya
kisah cintanya ia mulai dari awal lagi.
Ia kemudian jatuh hati pada Wanita Kairo.
Meskipun tidak terlalu cantik,
Ia tertarik pada gelombang unik yang keluar dari sorot mata wanita tesebut.
Tapi pengakuan bahwa gadis tersebut pernah menjalin cinta dengan laki-laki lain, 
membuat runtuh cinta lelaki ini
Ia hanya ingin wanita yang benar-benar perawan, baik fisik maupun hatinya
Akhirnya Ia membatalkan menikahi gadis tersebut.
Hal ini membuat Lelaki itu sedih cukup lama….
Sampai kemudian ia putuskan untuk menerima kembali wanita tersebut
Namun apa yang terjadi?? Ditolak.
Inilah yang kemudian membuat lelaki itu menulis roman-roman kesedihannya.
Yang luar biasa adalah, Lelaki Ini sadar dirinya berada dalam alam realitas.
Bukan dalam dunia ideal yang melulu posesif, indah dan ideal.
Kalau cinta tak mau menerimanya, biarlah ia mencari energi lain yang lebih hebat dari cinta. “Allah”,
Energi itulah yang kemudian membawanya ke penjara selama 15 tahun.
Menulis karya monumentalnya Tafsir “Fi Zilaalil Qur’an” (dalam naungan al qur’an).
Dan Syahid di tiang gantungan.Sendiri!!!
Tidak ada air mata, tidak ada kecupan, tidak ada sentuhan wanita.
Benar-benar sendirian!!
Lelaki ini adalah
SAYYID QUTHB
Lelaki yang Alloh Maha Tahu…
Bahwa dirinya Lebih di HAJATKAN LANGIT…
Daripada wanita bumi….

Cinta memang tak harus memiliki…

Pada Salman…
Pada Thalhah
Pada Mu’awiyyah
Dan
Pada Sayyid Quthb

Kita belajar
Bahwa cinta itu harus di letakan di tangan
Bukan di hati
Karena sebelum deklarasi Akad di Ucapkan
Tak ada Hak pada dirimu….!!!
Tentang Wanita yang engkau cintai itu…..!!
Engkau hanya punya doa dan ikhtiar
Selanjutnya biarlah Alloh yang menentukan akhir kisah kita…..
Salman, Thalhah, Mu’awiyyah, Sayyid Quthb
Adalah LELAKI PENGGENGGAM HUJAN
Tak ada air mata..
Untuk mengenang kegagalan cinta mereka
Yang ada adalah air mata
Dalam doa-doa mereka
Semoga Alloh memberikan gantinya yang lebih baik
Lebih dari segala-galanya..
Di banding wanita itu…..
Sahabat…
Engkau pun Lelaki Penggenggam Hujan
Maka...
Cinta memang tak harus memiliki…
Jangan Bersedihlah…

Saturday, December 24, 2011

be furious

ntah sape ler sesuka ht msg aku ni..ntah mamt aceh mane la...nk taaruf segala...huh xde ms la oi...p men jauh2 r..x brminat ok..huh nth2 de org nk men2 kn aku..please ok...huh! knpla hr ni semua mood mkin hncus...mkin hr makin down aku dibuatnya...dia pun dh prgi jauh dr hidup aku..actually im missed..


geram btol...mnyampahnye aku...brlagak! ahhhh aku memng dont like his way..sesuka ht dia jer...arghhhhhhhh sbnarnya aku rasa trcabr..actually, i dnt know why,with man, my ego became mlmbung tinggi...aku xnk rasa kalh, tp aku xmmpu nk atasi, aku xmmpu nk brsuara...aku jd kelu, jd inferiority...huh..aku xske prasaan nie...tht's why i juz buried my dissatisfaction..ye r..de ke patut de soh aku speak, explaine bout something yg aku blur...i dnt know...dat's time kpala aku dok kt lain..i can't think anything...dh r aku ckp ntah pape..btolla kowt..aku tgk mcm blur jer dorang dgr explained aku...tp aku xtau why im not like dat someone yg ber'eyeglasses tu help me (mybe la kowt) to explained everyone..nasib baik bajet muka cute...mcm cartoon..:p haha  aku xtau...rasa mcm nk tarik diri jer tp salah aku jgk..hr tu sape soh stuju nk jd ajk kd tue..hmmm aku hrus harungi..lgpun bukn pape pun..just ajk je kan...tp germ btoi..susuka ht mamat tue jer soh aku hndle blog..mcmla aku ni genius sgt dlm bab nie..adoi...aku igtkn dtg cni, dh x aktif lg dalm brprogrm, trlibt dgn xtvt prsatuan, team n sbagainya..last2 kene jgk..huhu mgkin byk experience, golden precept yg akn aku dapt..xtaulah aku rasa weakness semacam..xtau kemana hilng smangt aku..semoga Allah give me a strenght to facing all..

Friday, December 23, 2011

kat cni hujan lebt...first experience aku tpaksa pergi clas dgn limpahn air yg byk kt depn rumh cost kitorang nih...nasib hujn dh brenti masa tue...dtg clas pun lewat..huk3 nasib baik ibu laila fahm...mlm ni pun msh hujn lebat..n tonight jgkla aku de meeting kt rumh mes...(rumh anak2 mlysia) adoi...rasa mals sgt..harp sgt cncell..hahah..alah aku buknnye important person pn klu xprgi..just ajk jer...huk3 hmmmm i just wanna stay at home..
 
adoi...tired..prgi punya pergi clas, dah la lambat...sampai2 dosen (lecturer) xdtg lg..tunggu punyer tunggu..ke hulu kehilir prgi cri kedai photostat, tahu2 clas cancel...bukn men smangt dah nk tunjuk hasil observasi aku ngn mmber kt masjid al-wustha tue...huh path smangt..aku siap2 berangn lg sal nie..ekeke tp ok la, at least aku dpt minum my feveret drink..cappuccino, ice blended...fuh! skali teguk..memang terasa enaknya..dh lama aku xmnum air nie..klu dulu2 kt KIAS (old college) bley katakn every day aku bli ni...cam ketagih pun ade..last2 kt aceh nie akui jmpe gak feveret aku nie..hrgainya 6000rp 1..lebih kurang RM200 la..kt Kt kolj aku dulu RM1 jer..huk3 but it's ok la... leh jgk rase...huk3 but today, dh beberapa kali aku trsadung kaki...smpai trkoyak my stoking...knp yek? msti dosa byk....hu3 jap gi de clas lg kul 2.20..islm n budaya aceh..clas pling gamat aku kira..budk2 aceh suka sgt brbahas ngn ibu laila..(our lect) tp best r...slalu brkait ngn Islam..hu2 ok, tht's all..xtau nk story ape dah...^__________________^

Thursday, December 22, 2011

penelitian utk subjek Metodologi Penelitian Tafsir dan Filologi




membuat observasi di Masjid Al-Wustha yang terletak at Tibang-Jeulingke, Banda Ace..fisrt aku dtg memng menakjubkan...sgt unic n amazing....member aku prnah ckp pembunaan masjid ni klu diliht seni binanya nk sama cam Taj Mahal..hahah...xtau r btoi x..xcaye tgk pic kt bawh nie..sama ke x...@_@

 yg ni pndangn dr sudut luar...(just gune camere from my phone sony ericsson jer) huhu...amacam? cntik kan?cuba liht, aku xprnh jumpa msjid kt malysia yg trdapt byk menara2 yg diatsnya trdapat byk kubah2 kecil...masjid ni bley tahn luasnya...dan mempunyai 3 tingkat...


ini antara hasil penelitian aku dgn teman aku hafizah....kami harus observasi yg brkaitn dgn alquran...di dlm almari ni trdapat beberapa naskhah al-quran dan juga buku2 ilmiah lain...yg aku hairn dn mnjd tanda tanya, dlm msjid besar ni xde 1 pun kaligrafi al-quran...selalunya klu kt mlysia kan klu msjid msti tulisn kaligrafi yg trgntung di dinding..aku lihat msjid ni byk trdapat tiang2... di tingkat dua sempat kami tinjau,,dia atas tu hanya trdapat tiang2 besar dan juga ruang2 antaranya...xtau fungsinya utk apa..mgkin jgk utk selamatkan org dr banjir besar ataupun jk brlaku tsunami...mgkinlah kot sebb aku tgk, mana2 aku prgi msjid kt aceh nie, kebanyakan msti brtingkat... 

sudut pandang tingkat 2 masjid...










       sempat lg posing..cehhhh haha


Cinta..tak mengapa saat ini kita jauh,
kerana kelak Allah yang akan menyatukan kita dalam ikatan sucinya….
kerana itu jauh lebih bererti.. jauh lebih abadi..kerana ku yakin…
janji Allah adalah pasti,lelaki yang baik hanya untuk wanita yang baik..
seperti inilah ku mencintaimu…dngan menjaga kesucian diri, jiwa dan hatiku….
hanya untuk ku persembahkan pd mu kelak...
oleh kerana itu cinta….jga kesucian cintamu juga hanya untukku.. :)

Tuesday, December 20, 2011

video
la tahzan....Allah is always by our side. just raise ur hands n pray...please hold my heart, ya Rabb..