Tuesday, April 16, 2013

PERMAI '13 (Kepimpinan Sultan Muhammad Al-Fateh)

Alhamdulillah, pada tnggal 14/04 selesailah program berbentuk motivasi yang di cnduct oleh Us Syaari Ab Rahman. PERMAI adalah sebuah program yang menyatukan seluruh pelajar Malysia seindonesia di bawah satu bumbung. program ini berlasngsung selama 3 hari... pada mulanya hati ini sungguh berat utk mngikuti... banyak bnda yg difikirkan.. tesis, komprehnsif... arghhh mmbuatkan hati aku resah gelisah.. 3 harri bagaikan lamanya berminggu.. kerungsingan melanda diri.. memndangkn diri ini telh ditaklifkn sebagai timb. KD Pengangkutan & Logistik, apatah lg sebagai exco persatuan, aku diwajibkan utk mnghadiri program nini.. walaupun berat hati, tp aku lalui jua. Namun sangat bersyukur, progrm ini buknlh progrm biasa, tp banyak mmberikan aku motivasi yg sangat bermkna. Mendengar pencerahan jiwa dari Us Syaari tentang ibrah dari pahlawan Sultan Muhammad Al-Fatih, sangat mmberi kesan pd jiwa ini.. ya, Sultan Muhammad Al-Fateh buknlah calang2 pemuda, beliau adalh si penakluk Konstantinopel.. seseorang akan berjaya dengan berusaha bersungguh, xpernh give up walaupn berkali trjatuh, dan meletakkan pengharapan sepenuhnya kepada Allah.. begitulah Sultan Muhammad Al-Fateh, hanya kerana satu hadits, beliau begitu bersungguh-sungguh berjuang kerana-Nya.. tp diri kita? apa yg tlh dijuangkan utk Islam..???? tepuk dada tanya iman kalian..
kerana program ini, telah mempertemukan aku dgn ramai kawan baru dari berbagai negeri.. walaupn baru kenal xsmpai satu hari, kami sudah mmpu bergurau senda dan bertukar cerita tentang diri masing2 dan tempt masing2.. pntasnya terbina ukhwah... walaupn banyk kekurangan fasilitas, tp kami masih mmpu tersenum dan bersenda gurau.. melalui selama 3 hari berprogram dengan kesyukuran... aku terfikir akn firman Allah swt dalam surat Al-Baqarah:216 " dan boleh jadi kamu benci akn ssuatu, sedng ia lbih baik bagimu dan bolh jadi kamu kasihi ssuatu, sedng ia melarat kepadamu. Dan Allah mngetahui, tetapi kamu tiada mengetahui." benarlah... dari dahulu lagi aku xsuka brpesatuan, ke progrm2 yg dianjurkan.. tp aku xtahu kenapa aku sntiasa dilibatkan diri dalm perkara seperti ini.. aku sntisa bertanya, kenapa mesti aku???? masih ramai yg layak dari aku.. aku xsuka, aku ingin lari... tp btolla, yg xsuka, lama2 mmbuatkn diri aku berjinak2 utk terima semua ini.. dan mmbuat jiwa aku berusaha utk menerima-nya.. semuanya buknlh sesuatu yg tdk baik, bahkan banyak mmberikan aku mnfaat. aku masih ingt kata-kata seorang murabbi suatu ketika dulu, beliau menegaskan supaya sntiasa mmbetulkan niat krn Allah Ta'ala.. sekalipun trpksa, harus pksakan... us Syaari sndri mngatakan dlm program PERMAI trsebut, utk mmbina habit yg positif, haruslh dgn mind set yg positif, melalui pksaan, dan pengulangan yg berterusn sehingga ia mnjadi habit yg positif dlm diri kita. aku sangat bersyukur krn Allah memilh aku salh seorang utk berada dlm program yg brharga ini... kenangan yg xkan ku lupakan... moga ukhwah kita bukn hanya setakat ini... pasti aku akn merindu kalian semua... :)

No comments:

Post a Comment