Sunday, December 30, 2012

Ujian (Muhasabah Diri)


Assalamu'alaikum  sahabat2 blogger sekalian...peace yo!! ^_* apa khabr iman hr ni? semoga kita sntiasa berada dalm redhaNya..amin... malam ni ht aku sayu jer..actually aku bru jer blik dr liqa' biro.. selepas liqa', biro aku ade sesi muhasabh ckit.... hmmm hati aku sedikit trcuit... memng sbenrnya bukn mudh memegang jawatn dlm persatuan..ia satu amanah...yg kita nk bawa itu adalh Islam sndiri..apa yg ign kita nk buru adalh Mardhatillah.. satu platform utk brdkwah.. memng aku xlayk, tp aku anggap ini smua adalh tkdir Allah...Allah dah taklifkan aku utk memegang jawatn ni..samada aku brjaya @ x itu atas usaha aku..samada aku brusaha or x.. yah, aku sgt mngakui diri yg memmg 0.. xtau pape, tp mncuba itu perlu kn? yg aku nk tekan kt cni adalh, masyarakat akan meliht kita yg brjawatan adalh mnusia yg perfect, yg xsepatutnya wat salah... sedangkan kita semua adalah mnusia yg memng xmpurna dan sntiasa brdosa... kita sbagai pemimpin sharusnya lebih brhati-hati dan bersedia dgn segala tohmahan, cacian dan sebagainya, sbb kita jd bahan perhatian..ibarat artis.. kita ditohmah, kita dicaci, mnjadi bahan umpatan org, sharusnya sbelum kita melatah, mnyalahkn org lain, sebaiknya kita renung ke dalam diri kita dulu..knp trjadi mcm ni? dimana silapnya aku? muhasabh diri kita sndiri..anggap itu sbagai teguran, wlaupun ia suatu yg mnyakitkan..yg mmbuatkan hati kita retak, jiwa kita menangis... tanya diri kita, betolkh sperti apa yg mereka katakan? jika benr, mngakuilah kesilapan sndiri.. jgn kita salahkan org lain yg mnghina diri kita..tp malulh krn kita yg tlh mnjatuhkan diri kita sndiri...memng mrk xspatutnya brkelakuan sperti itu, bagaikn trus mnghakimi diri kita,  mngata diri kita, mmburukkn diri kita, tp itu sudah lumrh dunia...kita mnusia bukn hanya satu bats, tp brmacam ragam manusia... jd, terimalah fenomena manusia yg memng xkn brubah...krn generasi demi generasi mnusia tetp sperti itu... jika kita xsalah, tegkknlha kebenaran krn kita brhak mmpertahankan diri  sndiri... mgkin inilh dinamakan ujian.bersabarlah...ikhlas dan sabar, itulah .ISLAM.. yakinlah...'sesunnguhnya bersama kesulitan ada kemudahan' (asy-syrh:5)Allah xpernah biarkan kita sendirian..DIA ada brsama kita, Allah sntiasa brsama sgn org2 yg sabr..hnya Allah bersamaNya keadilan..knp msti takut? knp msti merajuk pd mehnah ujian pd sebuah perjuangan? belajrlh dr sebuah kesilapn...cari hikmah disebalik kejadian... jgn mengalah pd dugaan..krn dugaan lah yg mmbuatkan kita kuat... kekuatan jgn ditunggu tp harus dicari... sbelum kita mnunding jari pd org lain, lebih baiklh kita tuding jari pd diri sendiri trlebih dahulu..hidup mati kita adalah sebuah perjuangn...jika kita mengerti, kita akan tahu apa ertinya dan tujuan kita dihidupkan di dunia ini.. firman-Nya "Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya". al-Baqarah:30  ^_^

No comments:

Post a Comment