Saturday, February 25, 2012

Kenangan yg mengajarkan....





 sungguh aku merindui masa lalu..sewaktu aku dpersekolahan menengah, aku mengenal bagaimana cinta yg diredhaiNya...mengajrkan aku bhwa couple itu haram di sisi agama....dan brusaha menghindarinya..aku belajr drpd seseorang..yg aku kagumi dlm diam...melihatnya, mngintai dr jauh, mendengar derap kakinya, mmbuat hatiku berdegup kencang...dia mngajrkan aku 'hidup' dlm diam..melalui peribadinya, aku brusaha utk berubah mnjadi hamba yg baik...itu masa lalu...sewktu di alam persekolahn..dan segala ceritera yg prnah trsimpan tlh trkubur brsama masa yg meninggalkan...kemudian aku melangkah ke dunia sebagai mahasiswa di KIAS....di sana aku belajr bagaimana sebenrnya sebuah kehidupn...AL-DA'IE..baru aku sedar hidup ini adalah prjuangan...tujuan hidup adalh utk mndapatkan mardhatillah...bila aku melalui program2 tarbiyyah...pd mulanya hatiku mmberontak, aku rasa terasing..tnpa teman2 rapat, temn2 yg mmbuat aku ketawa girang..aku rasa sunyi..nmun aku belajr dr semua tu....sewktu aku merasakan nasi yg brlauk dan brkuah garam dan gula, yg brmain di fikiranku adalh penderitaan palestin..mereka brjuang, brjihad mengahdapi musuh..mereka syahid fi sabilillah...bila aku dililitkn dgn kain yg trtulis 'JUNDULLAH' di kepalaku..betapa jahilnya aku...layakkan aku utk mnjadi tenteraNya? melihat kpd dosa2 aku, kelalaian aku dlm menggalas tanggungjawab seorang da'ie...lelah dgn keasyikan dunia...saat aku ditaklifkan sebagai timb. naqibah, betapa aku merasakan tdk layknya aku...pesoalan brmain difikiran aku 'aku igin mntrbiyah org sedangkan diriku sndiri xtrtarbiyyah'...lucunya...aku mliht diriku yg hina...bila shabtku menegaskan 'kita adalah wanita yg ditarbiyyah' lemh hatiku...tarbiyyah? aku masih dlm kelelahan...telh byk aku mngecewakan mereka yg mngharapkan aku..prjuanganku bagaikan seorng yg syahid tnpa brjuang...malunya aku pd mereka...bila mngendalikan program2..hati ini mmberontak, knp mesti aku? namun aku cuba ikhlskan...melakukn kerja yg diamanhkan..segala suka dan duka ditempuh brsama...bru aku tahu, perasaan saling mmbntu dan brsatu dlm apa jua keadaan..ukhwah yg trpnting..kerana ikatan ukhwah krnNya..bila semuanya selesai..betapa lega dan manisnya bila melihat semua krja2 yg diusaha brsama trcapai walaupun tdk sebaik yg diharpkan.itulah pent lelah kita..Allah menilai semua itu..dan aku belajr lg dr semua itu...trkadang rndu mnggamit di hati...rindu utk duduk brusrah brsama teman2 yg sgt aku hormati..k.aisyah, k.lin, k.hatim, k.sue..mereka byk mngajrkan aku dan mmbuka mindaku...sehingga sekarang, aku masih merindukan mereka...k.aisyah...kagumnya aku pd dia sehingga bl brdepan dgnnya, terasa diri begitu malu dan kerdil di depannya...semoga ukhwah kami xkn trputus dan kekl selamanya....

       maafkan aku, aku masih lg dlm kelemahn dlm menggalas tanggungjwab, tp aku akn cuba berusaha sedayaku..imnku trlalu lemah...trhanyut dgn dunia dan larut dgn kesedihan2 yg menimpa..aku tdk kuat...dan aku cuba utk kuat...aku sntiasa ign bangun dr kesilapan demi kesilapan, aku ign berusaha utk itu..dan aku brharap agar satu saat aku mnjumpai seseorang yg bisa mmimpin tgnku utk brsama berusaha mggapai redhaNya..terima aku krn dakwah...mennti dia.............

No comments:

Post a Comment