Wednesday, February 29, 2012

bapak dosen yg 'manakutkan'..huhuhu


 
bapak dosen yg mnakutkan aku..bukn krn bapk nie garang, atau bapk nie brmuka mcm de rock, brutal face or mmpunyai sikap yg tegas..tp aku selalu tkut bl terserempk ngn bapak nie sebb stiap kali jumpe ngn bapk nie, msti dia suruh aku bukk cadar...mcm pg td, jumpe bpk nie kt fakultas,tetiba dia dtg dekt aku n brtanye aku bolh bukk cadar atau x.. aku keliru nk ckp ape..aku bg alasn aku buru2 krn ada kelas, tp bpk tu 'hentam' aku dgn prsoalan, 'apa kene mngena ade kelas dgn bukk cadar'?trkial2 aku nk jawab..tp nasib baik, msa tu memng tept2 jm utk msuk clas..xbrlengh aku mnx izin utk ke clas yg sebenrnya at de same time nk 'larikan' diri dr situasi yg 'mngerikan' tue...aku pn xtau knp, dr hr 1st aku jumpe bapk nie, dia surh aku bukk cadar..tp aku mmpertahnkan...kadang2 aku tkut, aku tkut bapk nie fikir aku kurang ajr sbb xpatuhi n hormati dia sebagai bapak dosen..memng muka dia brwajah serius dan setiap kata2nya aku xliht dia hnya brgurau..atau mgkin cara dia brgurau dgn wjah yg serius..siapa tahu kan?lgpun aku xtahu cara dorang brfikir cm ne..nak2 aku penh dgr dr kakak2 sbelum nie yg kt sini org aceh kurang senng dgn org yg brniqab..ade yg judge sebagai teroris..tp xtaulah...cuma aku brhusnuzon n think positive..kn aceh adalh serambi mekah..xknlah brfikirn seperti itu..mgkin hanya segelintir sahaja..yg mgkin bukn dr kalangn yg beragama islam.. tp nasib baik bapk nie xmngajar subjek yg aku ambik..klu x, xtaulah..aku xdpt bayangkn klu bapk nie mngajar subjek yg aku ambik....aku jd 'tkut2' n 'fobia' plak bl trserempk or jumpe ngn bapk nie..dh lah, trkadang aku harus brurusan ngn bapk...brharp ia cuma gurauan...yg mngkin aku akn trbiasa dgnnya...bapak sebagai seorang yg brilmu, pembimbing, aku lebih sedar bhw bapak2 @ ibu2 dosen disini pasti brfikin trbukk dan memahami situasi plajar2nya..cuma mgkin aku masih perlu mmbiasakn dgn keadaan2 disini dan org2 disini..lain org, lain wataknya..aku nie buknlh trlalu 'kett' dlm brniqab..ada masanya apabl prlu aku akn bukk..bukn tdk prnh bukk dtempt awam..cuma lbh meliht kpd kebutuhan dan keharusn utk aku mmbukk cadar..bukn krn sesaja or suka2...Islam itu mudah dan xprnh mnyusahkan penganutnya...cuma dlm situasi sperti pg td, xknlah aku nk bukk depn bapak semata2 bpk suruh, d tempat awam cm tue?dgn pelajar2 yg brkeliaran di situ..tdklah... aku brharap bpk hanya sesaja brgurau ngn aku..yup....bapk saje nk 'main2' ngn aku..

No comments:

Post a Comment