Monday, January 14, 2013

Sabar & Ikhlas.. Itulah Islam!

Sabar dengan ape yg trjadi, dan ikhlas menerima segalanya... Allah berfirman "Kebenaran dari Tuhanmu, maka janganlah sekali-kali engkau (Muhammad) termasuk orang-orang yang ragu" al-Baqarah:147 aku terima apa saja org cakp tentang aku..dgn sabar dan ikhlas.. aku dapat berita dr master..master cakp ade org mngata aku..mereka cakp aku ni gedik trmasuklh 'dia' orng yg sangt aku hormati keperibadiannya.. aku baru tahu yg aku ni gedik..selama ni aku xsedar aku ni gedik...tang mane aku gedik, aku pn xtau...aku xkenal sgt pn muslimin2 kt cni.. myb cara aku yg gedik? cara aku gedik ker? atau myb cara aku brbalas2 komen kt fb..tp aku ase bl aku komen  aku byk perli org... tp xtaulah...master cakp ade jgk cakp cm tu sbb aku baik dgn Anuar..dia budk baru.. dia da macm adik aku sendiri..sbb tu aku layn je karenh kebudak2 kn dia..aku anggap dia mcm adik bongsu aku sndiri... dia pn penh mnx aku jd kakak dia..lagipun aku tgk dia org yg kasihan..dia ank tunggl, xde siblings..da tentu dia xtahu mcm mana sebuah prasaan yg mmpunyai kluarga yg besar.. ade adik bradik....dia bukn rapt ngn aku jer..dia rapt ngn k.su, ngn k.ika.. myb cara aku yg salh sbb trlalu rapt ngn dia? seriously aku memng dr dulu brangan nk adik lelaki..nk adik kandung lelaki..aku nk rase mcm mana ade adik...tp aku redha sbb da ditentukn yg aku ni ank bongsu dan mmpunyai adik twin jer...tu pn prempuan... aku xsalhkan sesapa yg mngata aku..myb memng semua kesilapan dari diri aku yg mmbuatkan org cakp cm tu... ni baru ckit jer nk dbndingkn dgn org lain kn? lgpun sbelum2 ni pn ade yg salh fahm dgn aku..aku buat xendah jer..at least aku bangga sbb ade jgk org yg ambik prhatian pasal aku nieh..haha cm artis pulak..kui3 brfikiran positive jer la...lgpun Allah je yg tahu kebenran..aku berterima kasih pd mereka yg 'menegur' walau dgn cara yg mnyakitkan... xpelah...mnusia bukn sama...semua brbeza2..raikan perbezaan antara kita..huk3 aku cuma harus byk brsabar...memng mnyakitkan, melukakan, dan mncederakan ht yg sedia trcedra..lepas satu, satu yg datang....mungkin ini ujian dr Allah.. mgkin saja hukumn tk mngahapuskn dosa2 aku..Allah tu Maha Pengampun..Dia sntiasa brsama dgn orng2 yg sabar...aku cuma ada Allah..DIA tempat utk aku mngadu dan mnx pertolongan.. "Maka ingatlah kepadaKU, AKU pn akn ingat kepadamu. bersyukurlah kepadaKU, dan jaganlah kamu ingkar kepdaKU. Wahai org2 yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sunnguh Allah berserta orang-orang yg sabar" al-Baqarah: 152-153 ikutkan rasa hati memng ingin saje lari dr sini...ign saje prgi dr orng2 yg mmbuatkan hati aku byk trluka..tp da memng lumrah dunia..kemana saja aku pergi, hati aku tetp diuji dgn pelbagai mehnah ujian..walaupn bnde ni masih baru dlm kehidupn aku, aku harus kuatkn hati..kekuatan usah ditunggu, tp harus dicari... "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman." (QS. ALI IMRAN:139 aku xboleh lemah , aku cuma perlu brsabr sikit jer lgi...in sha Allah taun ni aku akan habis studi kt cni.. aku cuma tinngl final exm nxt week,... kemudia masuk last sem, tinggl kpm ngn skripsi.. aku sgt igin prgi dr cni.. mgkin kt cni xsesuai utk aku..atau org sekeliling aku yg xselesa dgn keberadaan aku...  aku yakin pada Allah..pasti ade hikmah-Nya yg aku xnmpk lg..semua ni bukn sia2... mgkin Allah ign aku sntiasa igt pada-Nya,...semenjk aku smpai kt cni stelh pulng beraya taun lpas, brapa kali je aku rjin bangun solt malam..myb Allah nk panggil aku.. bila ade msalh barulh nk igt Allah.. aku mnusia yg sntiasa lupa... ampunkan aku ya Allah.. cuma satu hal  yg mnjadi tnda tanye dlm diri aku.. mastr cakp 'dia' cuba mmbuat aku bnci 'dia'.. tp knp? knp prlu buat aku bnci dia?dan utk ape aku bnci dia? tp aku xnmpak pn hal2 yg mmbuatkn aku bnci dia..sikap dia, atau ape2 pn..malah aku yg rase dia yg dh bnci dgn aku skrang..walaupn aku xtahu sbb ape dia bnci aku. buat ape sekalipn, aku xkn bnci dia..aku kenl dia sebagai seorng yg baik..aku hormat dia sbagai seorng kawn aku, wlaupn aku xtahu skrang ni dia anggp aku kwn dia ataupn x..sjujurnya aku tidaklah serapat mana ngn dia..cuma ada hal2 yg brkaitan jer kami brhubung..myb ade kata-kata aku yg mmbutakn dia trasa ht, atau gurauan aku yg trlampau...tp skurang2nya aku da mnx maaf ngn dia..smada dia maafkn or x, tu trpulang pada dia.. yg penting skarang aku nk brubah jd hamba Allah yg baik..hamba Allah yg taat..manusia oh manusia..semuanya dunia!hu3 wlaupan smua yg trjadi seolah2 dh mncalar maruah aku sbagai muslimah.. (wlaupn aku xdelh muslimh mane pun), mnjatuhkn maruah muslimah2 yg brtudung labuh dan berpurdah... aku sungguh malu dgn diri aku yg byk dosa.. bawk fitnah pada dunia.. moga Allah tuntuni jalanku, moga Allah tunjuki aku jalan kebenran... moga dipegangi hati aku dan dipinjmkn kekuatan utk aku tempuhi perjuangn aku disini.. aku brpurdah bukn krn aku dah cukup baik, aku berpurdah krn aku nk brubah utk mnjadi baik. aku ikhls terima semuanya yg da trjadi dlm hidup aku..walaupn perit, shingga mmbuatkn airmata mnitis.. semua itu bukn slah sesiapa melainkn dari diri aku...aku xbrhak utk mnyalahkn sesiapa..dr aku salhkn org lain, baik aku tilik ksilapan aku sndiri..aku pn mnusia yg lemah..aku hnya ada Allah..hnya DIA yg Maha Mengetahui dan mengerti segala isi hati.. SABAR dan IKHLAS.. itulah ISLAM! peace yooo!!! ^_^

2 comments:

  1. HAYYO apesal nih? sape yang ngutok2 pulak nih?
    macam konal je master.. ngeh2..

    ReplyDelete
  2. ntoh ler sedare...menusia ooooo manusia....huhu saje jer nk merepek kt cni..xde keje nk buat..(clap2, bukn xde keje, tp saje mlas nk buat keje, cbuk mmbebel kt cni):D

    ReplyDelete